مخالفت دولت اقلیم کردستان با تغییرات اعمال شده در ماده‌های لایحه بودجه عراق 

سرویس عراق و اقلیم کردستان _ دولت اقلیم کردستان درباره اعمال تغییرات در ماده‌های ۱۳و ۱۴ لایحه بودجه کل عراق توسط تعدای از اعضای کمیسیون مالی مجلس عراق بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد، به هیچ عنوان چنین اقدامام ظالمانه و ناقض حقوق مردم کردستان را نمی‌پذیرد.

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، روز پنجشنبه ۲۰۲۳/۵/۲۵ کمیسیون مالی عراق تغییرات ماده‌های ۱۳ و ۱۴ لایحه بودجه کل عراق که به سهم اقلیم کردستان مربوط می‌شوند را تصویب کرد و چند عضو کُرد کمیسیون، جلسه را ترک کردند. این تغیییرات را اعضای احزاب شیعه در کمسیون ارائه دادند.

روز جمعه تاریخ ۲۰۲۳/۵/۲۶ دولت اقلیم کردستان درباره این تغییرات بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد اقلیم کردستان تنها به توافقی که با محمد شیاع سودانی انجام داده است پایبند است و جز آن به هیچ تصمیم دیگری پایبند نخواهد بود.

دولت اقلیم کردستان معتقد است که تغییرات اعمال شده تنها توسط تعدادی از اعضای کمیسیون مالی مجلس عراق بر علیه اقلیم کردستان انجام شده و اعلام کرد این تصمیمات غیر قانونی هستند و با توافق صورت گرفته میان دولت اقلیم و دولت فدرال تناقض دارد و همچنین خلاف اصول توافق میان دولت ائتلاف و برنامه‌های کابینه‌ای است که مجلس عراق به آنها رای داده است.

بازپرداخت پس‌انداز حقوق، جلوگیری از استخراج نفت پالایشگاه کرکوک و نینوا و اعطای فرصت به استانهای اقلیم کردستان برای دریافت سهم بودجه خود از بغداد، بارزترین تغییراتی هستند که تصویب شده اند. این‌ موارد جدا از مکلف کردن اقلیم کردستان به تسلیم نفت خود به شرکت سومو برای استفاده داخلی و مدیریت مشترک گذرگاههای مرزی است.

کد خبر 2756204

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha