پروژه راهبردی «جاده توسعه» بزرگترین پروژه  در سطح عراق به شمار می‌رود

سرویس عراق و اقلیم کردستان _ مدیرکل شرکت کل راه آهن عراق گفت که پروژه راهبردی جاده توسعه، پروژه مکمل بندر بزرگ فاو است و بزرگترین پروژه در سطح عراق به شمار می رود.


به گزارش کردپرس به نقل از میدل ایست نیوز: یونس خالد، مدیرکل شرکت راه آهن عراق، گفت که پروژه راهبردی جاده توسعه، پروژه مکمل بندر بزرگ فاو است و بزرگترین پروژه در سطح عراق به شمار می رود که شامل خط راه آهن دوگانه و جاده ای است که با آخرین فناوری ها احداث می شود.
به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، این پروژه به طول 1200 کیلومتر از بندر فاو آغاز و به مرز عراق و ترکیه در منطقه فیشخابور ختم می شود.
وی بیان کرد که خط آهن این پروژه از ده استان عبور می کند.
خالد توضیح داد که این خط دوطرفه است و قطارهای آن با انرژی برق کار می کند و با تازه ترین فناوری ها طراحی شده است و همه ابزارهای ایمنی و وسایل ارتباطی نوین در آن وجود دارد.
وی اشاره کرد که این پروژه در سال 2028 به بهره برداری می رسد و گذرگاه مهمی از عراق به بازارهای اروپا خواهد بود.
خالد اظهار داشت که این پروژه در سه مرحله خواهد بود و در مرحله نخست در سال 2028، خط آهن و بزرگراه آماده بهره برداری می شود.
وی افزود که مرحله دوم در سال 2038 و مرحله سوم در سال 2050 تکمیل می شود که بندر فاو پس از پایان این مراحل به ظرفیت کامل خود می رسد و پروژه های مرتبط با آن نیز تکمیل شده است.
مدیرکل شرکت کل راه آهن عراق تصریح کرد که ظرفیت پیش بینی شده برای این پروژه در مرحله نخست به 3.5 میلیون کانتینر در سال و 22 میلیون کالا علاوه بر خدمت رسانی به حدود 15 میلیون مسافر در سال می رسد.
وی درباره درآمدهای این پروژه گفت که حجم پیش بینی شده برای درآمدها از کالاها حدود 4 میلیارد دلار و از مسافران نزدیک به 850 میلیون دلار در سال است.
خالد توضیح داد که پروژه راه آهن 10.5 میلیارد دلار و پروژه بزرگراه 6.5 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که در مجموع نزدیک به 17 میلیارد دلار هزینه کل پروژه می شود.
قرار است در هفته های پیش رو عراق میزبان کنفرانسی با حضور وزرای راه کشورهای منطقه برای معرفی این پروژه باشد.
پیش از این دفتر رسانه ای وزارت حمل و نقل عراق در بیانیه ای اعلام کرد: وزارت حمل و نقل پس از اخذ موافقت در خصوص مسیر پیشنهادی برای «جاده توسعه» در دو قسمت بزرگراه زمینی و راه آهن سریع السیر برای حمل و نقل مسافر و کالا از بندر بزرگ فاو به ترکیه، در حال بررسی آماده سازی طرح های این جاده است.
در این بیانیه آمده است: این مسیر از بندر بزرگ فاو به ترکیه شروع و به شبکه مواصلاتی اروپایی متصل می شود.
این بیانیه می افزاید: خط راه آهن از بندر بزرگ فاو به سمت شمال آغاز می شود که ظرفیت آن در فاز اول به 3.5 میلیون کانتینر و 22 میلیون تن کالاهای فله ای، و در فاز دوم به 7.5 میلیون کانتینر و 33 میلیون تن کالا افزایش خواهد یافت.

کد خبر 2755900

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha