تعیین کننده انتخابات ترکیه چه کسی خواهد بود؟

سرویس ترکیه- سینان اوغان اظهار کرد "از ابتدا به نظر می آمد که انتخابات به دور دوم خواهد رفت و ملی گرایان و حامیان آتاتورک  تصمیم گیرندگان نهایی خواهند بود" .

هم رجب طیب اردوغان و هم رقیب او کمال قلیچداراوغلو خواهان سه میلیون رایی هستند که سینان اوغان در دور اول  به دست آورد.
نامزدهای ریاست جمهوری ترکیه ناگهان می خواهند با سینان اوغان، سیاستمدار ملی گرای کمتر شناخته شده که در انتخابات روز یکشنبه سوم شد، صحبت کنند.
پیش از دور دوم انتخابات در ۲۸ مه، اوغان خواستار یکی از وزارتخانه هاست، در حالی که رئیس جمهور رجب طیب اردوغان و رقیب او کمال قلیچداراوغلو خواستار حمایت ۲.۸ میلیون رای دهنده این نامزد ملی گرا هستند که حدود ۵.۲ درصد از آرا روز یکشنبه را تشکیل داده است. تیم قلیچدار روز دوشنبه گفت که مذاکرات اولیه آنها با اوغان نشان می دهد که فرصت برای همکاری وجود دارد.
اردوغان اسلامگرا، روز یکشنبه با ۴۹.۵ درصد (۲۷.۱ میلیون رای) در دور اول انتخابات ترکیه پیروز شد، اما رقابت اکنون به دور دوم خواهد رسید زیرا او نتوانست ۵۰ درصد مورد نیاز برای پیروزی را بدست آورد. رقیب اصلی او، قلیچداراوغلو که دو هفته دیگر با او روبرو خواهد شد، 44.9 درصد (24.6 میلیون) آرا را بدست آورد.   
این رقابت قریب الوقوع و تاریخی فرصتی به اوغان و "اتحاد اجدادی" او داده است، زیرا اردوغان و قلیچداراوغلو هر دو مزایای استفاده از آرای  ملی گرایان ترکیه را می دانند.
اردوغان در حال حاضر با حزب ملی گرای MHP به عنوان شریک اصلی ائتلاف خود متحد است، در حالی که حمایت از جانب حزب حاکم AK کاهش یافته است. رئیس جمهور 69 ساله یک کمپین مشخص ملی گرایانه را اجرا کرد و بر قدرت نظامی کشور، صنایع دفاعی و تلاش برای خودکفایی انرژی تاکید کرد. قلیچداراوغلو هم همراه  با حزب ملی گرای خوب (GOOD PARTY) برای رقابت ریاست جمهوری امسال همکاری کرده است و همچنین تلاش می کند تا روحیه وطن پرستی مردم را با "تجمع در اطراف پرچم" ترکیه افزایش دهد.  
اوغان می داند که هر دو نامزد با احزاب ملی گرا ارتباط نزدیکی دارند پس می تواند هر کدام از نامزدها  ا جهت حمایت کردن انتخاب کند.  
اوغان به خبرنگاران در شب شمارش آرا گفت "از ابتدا به نظر می آمد که انتخابات به دور دوم خواهد رفت و ملی گرایان و حامیان آتاتورک  تصمیم گیرندگان نهایی خواهند بود" . ما گفته بودیم که ملی گرایان ترکیه مهمترین عنصر پیروزی در این انتخابات خواهند بود.
اوغان اهل شهر ایغدیر در شرق ترکیه در نزدیکی مرز ارمنستان است.  یک ملی گرای افراطی، که در جنبش های  ملی گرایانه حضوری مستمر داشته است. او عضو سابق پارلمان است که از MHP، متحدان ملی گرای اردوغان اخراج شد. وعده های انتخاباتی او چنین بود که  از بازگشت پناهندگان سوری حمایت می کرد و اصرار داشت که هیچ امتیازی نباید به احزاب کردی که با گروه های تروریستی مرتبط هستند، داده شود.    
قبل از انتخابات، او صریحا گفته بود: ما در مورد خواسته هایمان با احزاب  صحبت خواهیم کرد. بدیهی است که ما به صورت رایگان شریک نخواهیم بود. ما هم مثل وزارتخانها مطالبات و خواسته هایی خواهیم داشت.»

انتخاب یک کاندید

تا نزدیکی انتخابات در 28 می او شرایط را خواهد سنجید و در شرایط مناسب در روزهای نزدیک به انتخابات اعلام موضع خواهد کرد.
رسانه های ترکیه گزارش داده اند که او تماس های تلفنی از قلیچداراوغلپ  و نخست وزیر سابق بینالی یلدریم، نماینده ارشد حزب عدالت و توسعه دریافت کرده است.

انگین اوزوک، معاون رئیس حزب CHP  در پارلمان، با اشاره به یک همکاری بالقوه، گفت که گفت و گوی بین  قلیچداراوغلو و اوغان بسیار مثبت بوده است. 


اردوغان به دنبال ادامه قدرت نمایی
اوزوک در گفت و گو با Halk TV که یک شبکه مخالف است، گفت:"من فکر نمی کنم که نظرات ما با با یکدیگر تفاوتی داشته باشد ، ما حتی در مواضع ملی گرایانه یک عقیده را داریم. 

یکی از بحث های کلیدی شامل موضوع بسیار حساس اقلیت کرد کشور خواهد بود زیرا روابط بین اردوگاه ملی گرایان افراطی (اوغان) و کردها خصمانه است.  
در حالی که اردوغان با حزب رادیکال اسلامی کرد HÜDA-PAR متحد است، تعداد رای دهندگان کرد برای او بسیار مهم نیست.
سوال این خواهد بود که آیا اوغان و مهمتر از همه حامیان او واقعا می توانند به قلیچداراوغلو رای دهند و از او حمایت کنند؟
قلیچداراوغلو حمایت بسیار قوی حزب دموکراتیک خلق طرفدار کردها را به دست آورده است که به او کمک کرده تا اکثریت عظیمی از آرا را در شهرهای شرقی مانند دیاربکر و وان به دست آورد. او نمی خواهد حمایت کردها را در دور دوم با یک اتحاد ملی گرایانه به خطر بیندازد.
اوغان در سخنان عمومی خود تلاش کرده تا در مورد متحدان کرد اردوغان و قلیچداراوغلو سخنی نگوید. با این حال گفت که او قرار نیست از کسی بخواهد که با احزاب کرد همکاری نکند.
سینان اوغان در ادامه گفت: ما اصول را تعیین می کنیم و یکی از اصول این بود،به نامزدهایی که از سازمانهای تروریستی فاصله نمی گیرند بی توجه باشیم. از همان ابتدا، من مخالف این ایده بودم که HDP و HÜDA-PAR تبدیل به کلید سیاست شوند.اگر فقط  نظر ما مهم بود میگفتیم: قلیچداراوغلوی عزیز، از HDP دست بکش. هر چند می دانم این تصمیم آسانی نیست.»
نام اوغان تا روز انتخابات در سر تیتر اخبار باقی خواهد ماند.

کد خبر 2755880

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha