پیامدهای منفی انتخاب دوباره اردوغان برای کردها

سرویس جهان- از نظر خبرگزاری رویترز، اردوغان در دو سال اخیر سیاست تنش‌زا در منطقه را به جز در مورد کردها کنار گذاشته است. بنابراین تنها کردها از انتخاب دوباره اردوغان نگران هستند.

به گزارش کردپرس، انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با راه یافتن رجب طیب اردوغان رئیس جمهور فعلی ترکیه و کمال قلیچدار اوغلو، نامزد اپوزیسیون به دور دوم وارد مرحله جدیدی شد. دور نهایی ابن انتخابات دو هفته دیگر برگزار می شود.

خبرگزاری رویترز با اشاره به کسب ۴۹ درصدی آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه توسط رجب طیب اردوغان رئیس جمهور فعلی ترکیه و پیشی گرفتن او از قلیچداراوغلو در دور اول، احتمال تکرار برتری اردوغان در دور دوم را بعید ندانسته است.

این خبرگزاری پیروزی اردوغان در دور دوم را به ضرر کردها دانسته است زیرا یادآوری کرده است که اردوغان در چند سال اخیر، ضمن تشدید سرکوب کردهای ترکیه، نیروی نظامی به شمال اقلیم کردستان عراق گسیل داشت و بخش‌هایی از مناطق کردنشین سوریه را هم اشغال کرد.

رویترز علت بسیج کردهای ترکیه علیه اردوغان در انتخابات را ترس کردها از ادامه سیاستهای سرکوبگرانه او علیه کردها دانسته است.

این خبرگزاری با اشاره به اینکه دولت اردوغان با بحران اقتصادی روبروست، بر این باور است که او نمی تواند به سیاستهای تنش‌زای گذشته خود ادامه دهد و از دو سال پیش با در پیش گرفتن سیاست آشتی با امارات و عربستان، قصد دارد این سیاست را در مورد سوریه نیز به کار ببندد.

اما رویترز هشدار داده است که نباید انتظار داشت اردوغان در صورت انتخاب دوباره، در مورد کردها نیز چنین سیاستی را در پیش بگیرد.

کردهای سوریه و عراق به این خبرگزاری گفته اند که انتخاب دوباره اردوغان به معنای ادامه نگاه امنیتی ترکیه به کردها و تشدید تهاجمات دولت او علیه کردها خواهد بود.

بلال وهاب کارشناس مسائل کردها در انستیتو واشنگتن نیز به رویترز گفته است که ممکن است اردوغان در صورت پیروزی بابت انتقال نفت اقلیم کردستان و عراق خواهان دریافت امتیازات جدید از اربیل و بغداد شود.

کد خبر 2755773

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha