ملی گرایان ترک تعیین کننده نتیجه نهایی انتخابات خواهند بود

سرویس ترکیه -  در این یادداشت به بررسی سخنان سینان اوغان نامزد مورد حمایت ملی گرایان ترک در انتخابات در شبانه روز گذشته و احتمالات پیش روی او در دور دوم انتخابات می پردازیم.

به گزارش کردپرس، سینان اوغان نامزد انتخابات ریاست جمهوری مورد حمایت حزب ظفر شب گذشته پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سخنانی با بیان این که ملی گرایان ترک تعیین کننده نهایی انتخابات خواهند بود شرط خود برای همکاری با ائتلاف ها را دوری از احزابی مانند HDP و هدا پار توصیف کرد. 

سینان اوغان که در طول شب گذشته مانند دیگر رقبای خود تا صبح بیدار بود و نتایج انتخابات را تعقیب می کرد دو بار در حضور خبرنگارها سخن گفت. 

او با بیان این که این انتخابات ماراتن سختی بوده است گفت: «ما از ابتدا گفتیم که به عنوان ملی گرایان ترک محاسبات احزابی مانند HDP و هداپار که از تروریسم فاصله نمی گیرند، را بر هم خواهیم زد. ما از همان ابتدا می دانستیم که این انتخابات به دور دوم خواهد رفت. ما از ابتدا برای این که ناسیونالیسم ترکی را در مرکز قرار دهیم وارد این رقابت شدیم.»

او گفت که در حال حاضر از هیچ حزب و ائتلافی دفاع نخواهد کرد و پس از رایزنی با دو حزب ائتلاف آتا درباره ادامه شرکت در این رقابت انتخاباتی تصمیم خواهند گرفت.

سینان اوغان شرایطی را برای همکاری با احزاب و ائتلاف ها در دور دوم انتخابات عنوان کرد. شرایطی مانند تغییر ناپذیر بودن 4 اصل ابتدایی قانون اساسی ترکیه همچنین اصل 66 که در برابر حذف توافق ترک بودن مانع می گذارد. او شرط دیگر خود را اخراج 13 میلیون پناهنده از ترکیه اعلام کرد. 

اوغان در سخنانی دیگر خود و ملی گرایان ائتلاف آتا را برنده اصلی این انتخابات توصیف کرد و بر نقش محوری رای دهندگان خود در تعیین نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد.

او همچنین در ساعت های اولیه بامداد که هنوز نتایج انتخابات نهایی نشده بود، با انتشار توئیتی از دو طرف دیگر خواست تا خود را پیروز میدان فرض نکنند و با سخنرانی های بالکنی جشن پیروزی نگیرند و بیش از این جامعه را تحت فشار قرار ندهند.

سینان اوغان که در روزهای گذشته با نشریه اشپیکل نیز مصاحبه کرده بود، در توئیتی در واکنش به تیتر این نشریه که مدعی تروریست دانستن کردهای HDP از سوی اوغان شده بود، نوشت که هرگز چنین منظوری نداشته است.

اخبار غیر رسمی ترکیه در ساعت های نیمه شب گذشته بارها از تماس شخصیت های سیاسی مختلف از دو جریان اصلی انتخابات با اوغان خبر دادند. اخباری که حاکی از تماس کمال قلیچدار اوغلو و بن علی ییلدیریم با او بودند. همچنین از روز گذشته اخباری در فضای پشت صحنه انتخابات ترکیه شنیده می شوند که حاکی از چانه زنی های پشت پرده جریان اردوغان با امید اوزداغ رئیس ملی گرای افراطی حزب ظفر هستند. اخباری که مدعی چانه زنی حزب حاکم بر سر دادن یک وزارتخانه به اوزداغ در ازای گرفتن رای طرفداران ظفر پارتی و سینان اوغان به نفع اردوغان هستند. هنوز مشخص نیست که این اخبار تا چه حد صحت دارند اما سینان اوغان نشان داده است که تا چه حد توان ایجاد جریان های ملی گرایانه جدید را در ترکیه دارد. اوغان 55 ساله احتمالا یکی از شخصیت های قدرت طلب جدید در عرصه سیاسی خاورمیانه خواهد بود.

کد خبر 2755767

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha