روزنامه نگاران کُرد با تصمیم دادگاه روانه زندان شدند

سرویس ترکیه - چند روز پس از بازداشت گسترده فعالان سیاسی و روزنامه نگاران کرد، شماری از این افراد با درخواست دادستانی دیاربکر روانه زندان شدند.

به گزارش کردپرس، پس از بازداشت گسترده فعالان سیاسی، وکلا و روزنامه نگاران کُرد در چند روز گذشته، دادستانی دیاربکر خواستار مجازات زندان برای شماری از روزنامه نگاران کرد شد. دست کم 4 تن از روزنامه نگاران کرد امروز با تصمیم دادگاه روانه زندان شدند.

بنا بر گزارش خبرگزاری مزوپوتامیا، عبدالرحمن گوک، بریتان جان اوزر، محمت شاه اوروچ و رمزی آغ کایا چهار تن از روزنامه نگاران کرد که در عملیات چند روز پیش پلیس ضد ترور ترکیه (TEM) در خانه های خود بازداشت شده بودند، با درخواست دادستانی دیاربکر که پیگیری این پرونده را بر عهده دارد، روانه دادگاه شدند. دادستانی خواستار تعلق مجازات زندان برای این روزنامه نگاران شد.

عبدالرحمن گوک که به اتهام «عضویت در سازمان تروریستی» با درخواست زندان به دادسرای جنایی دیاربکر معرفی شده بود، در اظهاراتش به دادگاه اتهام علیه خود را رد کرد. دیگر روزنامه نگاران نیز دفاعیات خود را انجام دادند و پس از آن دادگاه کیفری سوم دیاربکر، این چهار روزنامه نگار را روانه زندان کرد.

دادگاه کیفری سوم دیاربکر، چند روز پیش دستور بازداشت 216 تن از فعالان سیاسی و هنرمندان و روزنامه نگاران کرد، همچنین وکلا را صادر کرده بود که بر اساس آن نزدیک به 150 نفر از این افراد بازداشت شدند. در حالی که تنها دو هفته به برگزاری انتخابات سرنوشت ساز در ترکیه باقی مانده است، روند بازجویی و به دادگاه رفتن این بازداشتی ها همچنان ادامه دارد. 

شماری از این افراد پس از طی مراحل بازجویی و معرفی به دادسرا آزاد شدند که از میان آنها می توان از الوان کوچر موزیسین کرد و شاه پری آلفان باهان بازیگر تیاتر نام برد.  

لازم به ذکر است، در این بازداشت های گسترده آیتن دونمز، نامزد حزب چپ سبز یعنی حزب آلترناتیو حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) نیز بازداشت شد. دستگیری این افراد در آستانه انتخابات باعث ایجاد واکنش های گسترده در بین رسانه ها و فعالان سیاسی در داخل ترکیه و خارج از این کشور شده است.

کد خبر 2754917

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha