ارتباط با اقلیم کردستان فرصتی برای دور زدن تحریم/بخش خصوصی رکن پیشبرد نظام توسعه است

سرویس کردستان - به گفته نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج، از آنجایی که حکومت اقلیم کردستان به علت نداشتن رسمیت کامل بین المللی الزامی به تبعیت از برنامه های جهانی برای تحریم ندارد، ارتباط با اقلیم کردستان فرصتی برای دور زدن تحریم ها است.

محمد هلاکو در گفت وگو با خبرنگار کردپرس به تشریح راهکارهای موفقیت کامل در جنگ اقتصادی و دور زدن تحریم های بین اللملی علیه ایران و پیشبرد شعار سال پرداخت و ضمن طرح نقاط آسیب خیز و ارائه راه حل های ممکن خواستار افزایش توجه و همکاری همه نهادهای حاکمیتی با اتاق بازرگانی و بخش خصوصی شد.

کرد پرس: وضعیت اجرای برنامه توسعه و ساماندهی مرزهای کردستان چگونه است؟

هلاکو: مرزهای باشماق و سیرانبند به علت ارتباط با منطقه اقلیم کردستان از ویژگی هایی برخوردار است که سایر مرزهای کشور ندارند، یکی از این ویژگی ها ارتباط با اقلیم کردستان برای دور زدن تحریم هاست، حکومت اقلیم کردستان به علت نداشتن رسمیت کامل بین المللی الزامی به تبعیت از برنامه های جهانی برای تحریم ندارد به طوری که از این کانال می توان برای واردات ماشین آلات و قطعات یدکی صنعتی مشمول قانون تحریم، انتقال ارز و مواد اولیه استفاده کرد.

بهره گیری کامل از این ظرفیت نیز به هماهنگی دستگاه دیپلماسی و نهادهای سفارتی و کنسولی ایران در عراق و اقلیم کردستان با نهادها و افراد فعال در تجارت خارجی به ویژه اتاق بازرگانی، بستگی داشته و از سوی دیگر با توجه به نیاز همه جانبه عراق و اقلیم کردستان به تولیدات ایران، به واسطه وقوع درگیری های متعدد مثل مبارزه با رژیم صدام، ظهور داعش و تنش های داخلی روند اقتصادی و صنعتی این کشور به چالش کشیده شده و نهادهای تولیدی و اقتصادی عراق را فلج کرده است.

اقلیم کردستان عراق در کنار این موضوع از درآمدهای بالای پولی برخوردار است و حجم عظیمی از منابع نفتی دنیا را دارد. بنابراین ضرورت دارد تا همه اقدامات لازم برای توسعه زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری مرزهای کردستان به سرعت انجام شود که در این راستا باید قبول کرد که از سرعت لازم برخوردار نیست و باید برنامه ایجاد مدیریت واحد و تامین بودجه در دستور کار سریع قرار گیرد.

نگاه به وضعیت عمرانی مرزهای کردستان حکایت از نواقص متعدد دارد و هنوز دولت نتوانسته تا مواردی از قبیل احداث ابنیه اداری، خیابان کشی، انبار سازی، محوطه سازی، حصارکشی و پارکینگ سازی را به طور کامل انجام دهد.

ارتباط با اقلیم کردستان فرصتی برای دور زدن تحریم/بخش خصوصی مهمترین رکن پیشبرد نظام توسعه است

کرد پرس: روند ترخیص کالاهای صادراتی و وارداتی مرزها در چه وضعیتی قرار دارد؟

هلاکو: سخت گیری های مربوط به ترخیص توانسته روند تجارت از باشماق و سیرانبند را با اختلالات متنوع مواجه کرده و اگر این روند ادامه یابد، کشور فرصت های بزرگی را در عراق و اقلیم از دست می دهد.

امروزه ترکیه با استفاده از این ضعف ها ابتکار عمل را در بازار عراق و اقلیم کردستان به دست گرفته است، این در حالی است که بازرگانان عراقی اولویت معاملات را به ایران می دهند، چون ۲ کشور دارای ارتباطات تاریخی، اشتراکات مذهبی و فرهنگی هستند، بازرسی های متعدد به علت نبود هماهنگی کامل بین نهادهای مستقر در باشماق و سیرانبند عامل کمرشکنی است که باید حل و فصل شود.

کرد پرس: چالش های تحقق شعار سال در چه موضوعاتی نهفته است؟

هلاکو: قبل از هر موضوعی باید این را قبول کرد که هسته مرکزی نظام قدرت، مناسبات مدیریتی و مقامات ارشد کشور اراده کامل برای پیشبرد برنامه توسعه و ارتقاء شاخص های توسعه یافتگی کشور دارند که اراده مقام معظم رهبری در این راستا قابل ستایش است به طوری که در دهه اخیر دستورات مشکل گشایانه صادر کرده اند.

برای نمونه می توان به نامگذاری سال ها، ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی و داشتن ارتباط مستقیم با نهادها و تشکل های اقتصادی بخش خصوصی اشاره کرد که مدام وضعیت کشور را مورد بررسی قرار داده، اما ایراداتی در بدنه قانون و مدیریت داریم که امکان رسیدن به اهداف را به چالش می کشد.

برای حل این موضوع آسان ترین راهکار وجود دارد آن هم تطبیق دادن قوانین اقتصادی مرتبط با تولید و تجارت با الزامات جنگ اقتصادی با هدف گشایش دست بخش خصوصی است، برای نمونه اشاره می کنم به ایجاد تشکیلات مقتدر ارتباط مستقیم سیستم دیپلماتیک با نهادهای بخش خصوصی، تغییبرات قوانین مربوط به بازگشت ارز و حذف ضوابطی مثل پیمان سپاری ارزی، اجرای مدیریت واحد مرزها و تدوین مناسبات هماهنگی مستمر بین سفارتخانه ها و کنسولگری ها با افراد و نهادهای بخش خصوصی.

کرد پرس: مسئولیت بخش خصوصی در تحقق شعار سال چیست؟

هلاکو: باید این را قبول کرد که بخش خصوصی مهمترین رکن پیشبرد نظام توسعه است که هیچ جایگزینی ندارد و تنها راه موفقیت در این راستا تقویت این بخش است، بنابراین باید تمام بسترهای قانونی، حقوقی و مالی را برای افزایش اقتدار بخش خصوصی ایجاد کرد.

فعالان این حوزه در چند سال گذشته حقانیت و اراده خود برای پیشرفت اقتصادی را به مجموعه حاکمیت ثابت کرده اند زیرا در سخت ترین شرایط، کار خود را تعطیل نکرده و همه فشارهای ناشی از ضعف قوانین، کم لطفی برخی نهادها و مدیران و چالش های جنگ اقتصادی را تحمل کرده اند.

نقش بخش خصوصی در ایجاد اشتغال، تولید نیازهای داخلی و خارجی، پرداخت مالیات و بیمه تامین اجتماعی در زمان تحریم به طور کامل اجرا شده و اگر این همکاری نبود بدون شک دولت در جنگ اقتصادی قافیه را باخته بود، اکنون هم این اراده موجود است اما نیاز به حمایت های خاص دارد.

کرد پرس: اتاق بازرگانی می تواند چه نقشی در تحقق شعار سال بازی کند؟

هلاکو: اتاق بازرگانی بزرگترین تشکل بخش خصوصی است که نقش بزرگی در پیگیری مطالبات بخش خصوصی، آسیب شناسی اقتصاد و ایجاد گفتمان مشترک بین حاکمیت و بخش خصوصی دارد و از آن به عنوان پارلمان بخش خصوصی یاد می شود که این نقش در قانون به رسمیت شناخته شده و از طریق شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی نقش خود را ایفا می کند.

این موضوع را باید متذکر شوم که میزان همکاری نهادهای حاکمیتی با اتاق بازرگانی ایران قابل قبول است اما در استان ها این همکاری بسیار ضعیف است و باید این دوگانگی برخورد حل شود.

گفت و گو: نشمین نوشادی

کد خبر 2754819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha