نشست مسکو اتلاف وقت و در راستای منافع ترکیه است

سرویس سوریه - «بدران چیا کرد» رئیس مشترک دایره روابط خارجی مدیریت خودگردان اعلام کرد که نشست چهارجانبه در مسکو اتلاف وقت و یک سازش ناموفق است.

به گزارش کردپرس، «بدران چیا کرد» رئیس مشترک دایره روابط خارجی مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه، در خصوص موضع رسمی مدیریت خودگردان از نشست‌های آخر مسکو و فرایند عادی‌سازی بین ترکیه و سوریه با صدور بیانیه‌ای کتبی این نشست را اتلاف وقت و یک سازش ناموفق دانست.

به نوشته آژانس خبری هاوار، «بدران چیا کرد» در این بیانیه اعلام کرد که مدتی است یک جنبش منطقه‌ای و عربی در رابطه با عادی‌سازی روابط با دولت سوریه وجود دارد و هدف هر کشور از رابطه با دولت سوریه در زمینه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی متفاوت است.

بدران چیا کرد در خصوص آخرین نشست چهارجانبه در مسکو اعلام کرد که این نشست در چارچوب روابط دیپلماتیک بین دو دولت ترکیه و سوریه و به منظور مقابله با شرایط داخلی ترکیه به صورت فعالتری از همیشه برگزار شده است. این نشست‌ها تلاشی برای حمایت از اردوغان و دولت او هستند. به نتیجه رسیدن این نشست با توجه به وضعیت داخلی ترکیه به خصوص در این مرحله که انتخابات در ترکیه در حال برگزاری است، کار دشواری به نظر می‌رسد. این نشست‌ها ادامه نشست‌های آستانه است اما به جای شبه‌نظامیان مورد حمایت دولت ترکیه، دولت دمشق در آن شرکت می کند.»

چیا کرد در ادامه اعلام کرد که مردم سوریه هیچ امیدی به این دیدارها ندارند، زیرا بحران سوریه دارای منافعی بین‌المللی است و امکان ندارد که نشست‌های دوجانبه یا سه‌جانبه راه‌حل سیاسی نهایی برای این بحران باشد.

چیا کرد در خصوص عدم وجود قوانین و معیارهای مشخص برای راه‌حل سیاسی کلی برای وضعیت سوریه از سوی شرکت کنندگان در این نشست گفت: «هرگونه توافق در چنین نشست‌هایی به اقدامات دولت ترکیه مشروعیت سیاسی می‌بخشد و مهمتر از آن، دولت ترکیه اهداف دیگری را به این نشست منتقل کرده و قصد دارد طرفهای دیگر را درگیر جنگ کند. همانطور که دولت ترکیه در مورد هدف قرار دادن مدیریت خودگردان در هر جلسه‌ای شرکت می‌کند. این اقدام دولت ترکیه نیز تلاش دیگری برای وارد کردن سوریه به یک جنگ داخلی است.»

در ادامه، بدران چیا کرد از همه طرف‌ها خواست که در دام نقشه‌های خطرناک دولت ترکیه نیفتند و نشست‌های صورت گرفته را اتلاف وقت و اقدامی ناموفق توصیف کرد و گفت که غیرممکن است که این دیدارها راه‌حل سیاسی برای احقاق حقوق همه مردم سوریه به دنبال داشته باشند و این نشست‌ها تنها وضعیت فعلی را بدتر کرده و باعث ویرانی خواهند شد.

چیا کرد افزود که فراهم کردن ثبات و بررسی راه‌حل‌ها در یک شبانه‌روز ممکن نیست در حالی که پروژه‌های اشغالگری و حمایت از گروه‌های تروریستی و تندرو که هر روز در مناطق تحت تصرف ترکیه مردم را قتل‌عام می‌کنند همچنان ادامه دارد.

بدران چیا کرد همچنین گفت: «ما طرفدار خروج دولت ترکیه از خاک سوریه و توقف مداخله در سوریه هستیم، هرگونه کار آشتی و عادی‌سازی روابط باید مطابق با قوانین بین‌المللی و استانداردهای سازمان‌یافته روابط بین دو کشور یعنی توقف اشغال سوریه باشد».

همچنین چیا کرد همچنین خاطرنشان کرد: « فضای مناسبی با وجود شرایطی اینچنین وجود ندارد و شرایطی مهیا نیست که روابط ترکیه و سوریه با تداوم اشغال شکل بگیرد. دولت سوریه باید به داخل سوریه رجوع می‌کرد و درهای گفتگوی واقعی را با تمام قومیت‌های سوریه باز می‌کرد. این گام همچنین گامی برای پایان دادن به اشغال و بحران در سوریه خواهد بود.»

کد خبر 2754231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha