توقف صادرات نفت اقلیم باعث توقف پرداخت 6میلیارد بدهی می‌شود

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ آژانس رویترز روز پنجشنبه به نقل از چند منبع بازرگانی اعلام کرد توقف صادرات نفت اقلیم کردستان بازپرداخت بدهی اقلیم را به کمپانی‌های بازرگانی انرژی که ارزش آن ۶میلیارد دلار است، متوقف کرده است.

به گزارش کردپرس به نقل از آوینه: رویترز به نقل از سه منبع بازرگانی اعلام کرد در میان شرکتهای بازرگانی که از اقلیم کردستان طلب مالی دارند کمپانیهای بزرگ ویتول و پتراکو وجود دارند که هرکدام مبلغی در حدود ۷۵۰تا ۸۰۰ میلیون دلار از اقلیم طلبکار هستند.
این سه منبع مجموع همه بدهی اقلیم کردستان به شرکتهای بازرگانی را مبلغ ۶میلیارد دلار برآورد کرده‌اند. که تا قبل از توقف صادرات نفت اقلیم  این مبلغ با نفت خام سرشکن می‌شد.
هیچکدام از کمپانیهای ویتول و پتراکو و دولت اقلیم کردستان حاضر نشدند در این باره با آژانس رویترز مصاحبه کنند.
همچنین از سوی دولت عراق هم هیچ سخنگویی حاضر به مصاحبه در این باره نشد ولی گفته شده است که هروقت برای موضوع توقف صادرات نفت راه‌حلی پیدا شد آن وقت می توان در شرایط آرامتری این موضوع را حل کرد.
از سوی دیگر مشاور قانونی وزارت نفت عراق که از روند گفتگوهای صورت گرفته با اقلیم کردستان با خبر است به این آژانس گفت: بغداد می خواهد که مدیریت صادرات نفت بر عهده کمپانی سومو باشد و درآمد حاصل از فروش نفت به یک حساب بانکی واریز شود.
وی تاکید کرد ما بعنوان دولت عراق بدهی‌های میلیاردی را که نه از آن اطلاع و نه مشارکتی داشته‌ایم را پرداخت نمی‌کنیم.
مسئول دیگر وزارت نفت عراق گفت: هنوز هیچ راه‌حل برون رفتی در گفتگوها درباره موضوع این بدهی‌ها حاصل نشده است. 

کد خبر 2754104

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha