حملات ترکیه مانع اصلی بازگشت ایزدی ها به شنگال

سرویس جهان- ایزدی ها می گویند از زمان شروع حملات هوایی ترکیه به شنگال، روند بازگشت ایزدی ها به این منطقه به شدت کند شده است.

به گزارش کردپرس و بر اساس گزارش نشریه نیوستیتمنت، هر چند آمار دقیقی از تلفات حملات هوایی ترکیه به منطقه ایزدی نشین شنگال در دست نیست اما غیرنظامیان ۶۰ درصد تلفات این حملات را که از اکتبر ۲۰۱۷ آغاز شد تشکیل می دهند. بر اساس همین گزارش تقریبا ۴۰۰ هزار نفر از ایزدیهای عراق، بر اثر حمله داعش در سال ۲۰۱۴ کشته، اسیر یا آواره شدند. بیشتر آنها در کمپهایی در اقلیم کردستان عراق و کوهستان شنگال اسکان یافته اند.

دولت ترکیه به بهانه مقابله با پ.ک.ک، همزمان با حملات هوایی در بیشتر مناطق شمالی اقلیم کردستان عراق، منطقه شنگال در شمالغرب استان نینوای عراق را نیز هدف حملات خود قرار داده است. بهانه ترکیه این است که نیروهای محافظ ایزدی با پ.ک.ک ارتباط دارند.

این حملات مانعی جدی برای بازگشت آوارگان ایزدی به شنگال، بر اساس توافق اقلیم کردستان و بغداد بوده است.

بر اساس داده‌های کمیساریای آوارگان وابسته به سازمان ملل، حدود ۳۸ هزار ایزدی از ژوئن ۲۰۲۰ تا دسامبر همان سال به شنگال بازگشتند اما نشریه نیوهیومانتیتارین، گزارش داد از فوریه ۲۰۲۱ تا پایان امسال کمتر از ۵ هزار نفر به این منطقه بازگشته اند. ساکنان محلی علت اصلی کند شدن روند بازگشت خود به شنگال را ادامه حملات ترکیه به این منطقه به بهانه ی وجود عناصر پ.ک.ک و یا نیروهای ایزدی نزدیک به آن عنوان کرده اند.

ساکنان شنگال به این نشریه گفتند بعد از تشدید حملات ۲۰۲۱ ترکیه به شهر شنگال، روند بازگشت کاملا متوقف شده و افرادی که قصد بازگشت داشتند، برنامه برای بازگشت و یا آغاز فعالیت تجاری در این منطقه را لغو کرده اند.

بلقیس ویله، پژوهشگر دیده بان حقوق بشر نیز می گوید ترس از حملات ترکیه، حضور نیروهای این کشور در اقلیم کردستان عراق و حتی وجود نیروهای پ.ک.ک در شنگال و احتمال حمله زمینی ترکیه به این منطقه، عامل اصلی کند شدن روند بازگشت ایزدیان به این منطقه بوده است.

این نشریه عدم اجرای کامل توافقنامه میان اربیل و بغداد در اکتبر ۲۰۲۰ برای عادی سازی وضعیت شنگال را از جمله موانع دیگر برای بازگشت آوارگان دانسته است.

این نشریه هشدار می دهد بر اثر حملات ترکیه ایزدی ها از بازگشت به شنگال ناامید شده است زیرا مشاهده شده که ایزدی ها نیز به موج جدید مهاجرت عراقی ها به اروپا پیوسته‌اند.

کد خبر 27208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha