استراتژی جدید ترکیه علیه پ.ک.ک و نیروهای کرد سوریه

سرویس جهان- موسسه مطالعات جنگ معتقد است ترکیه با تمرکز بر بمباران هوایی مداوم علیه پ.ک.ک در عراق و نیروهای کرد سوریه، ضمن ادامه مقابله با این دو نیرو،از تبعات بین‌المللی ناشی از عملیات گسترده زمینی هم مصون می ماند.

به گزارش کردپرس، ترکیه در در سه سال اخیر و پس از حمله ۲۰۱۹ به نیروهای کرد سوریه، به بمباران گسترده مواضع پ.ک.ک در شمال اقلیم کردستان عراق، نیروهای کرد سوریه موسوم به ی.پ.گ و نیروهای دموکراتیک سوریه در شمال و شمال شرق این کشور روی آورده است.

موسسه مطالعات جنگ با بررسی حملات هوایی چند سال اخیر ترکیه علیه نیروهای پ.ک.ک و نیروهای کرد سوریه نتیجه گیری کرده است که ترکیه نمی‌خواهد مثل گذشته دست به عملیات گسترده زمینی علیه این دو نیرو بزند بلکه میخواهد مقابله با آنها را از طریق حملات هوایی، به ویژه از طریق پهپادهای مسلح ادامه دهد.

این نشریه که روند جنگ در نقاط مختلف جهان را رصد و تحلیل می‌کند، درباره علت تمرکز ترکیه بر حملات هوایی علیه نیروهای کرد در عراق و سوریه نوشت: این عملیات‌ها نشان می دهد که ترکیه قادر است با حملات هوایی و بویژه از طریق پهپادهای مسلح، ضمن اینکه فشار بر این نیروها را تشدید کند، از عواقب پیامدهای حملات گسترده زمینی و انتقادهای بین‌المللی مصونیت داشته باشد.

موسسه مطالعات جنگ در ادامه نوشت: حملات گسترده زمینی گذشته‌ ترکیه علیه کردهای سوریه هزینه های سیاسی بین المللی برای این کشور داشته است اما این کشور با تمرکز بر حملات هوایی از انتقادهای بین المللی گسترده مصونیت یافته و جامعه بین‌المللی نسبت به این نوع عملیات‌ها سکوت‌ کرده است. این موسسه تمرکز ترکیه بر حملات هوایی را تغییر عمده در استراتژی جنگ این کشور علیه نیروهای کرد در عراق و سوریه توصیف کرده است. موسسه مطالعات جنگ با اشاره به اینکه ترکیه روز دوم فوریه ۲۰۲۲ حملات هوایی همزمان علیه نیروهای کورد در عراق و سوریه انجام داد نوشت: این مسئله نشان می دهد که ترکیه روی استراتژی جدید خود تاکید می کند. با این حال اشاره شده است که هر چند ترکیه قصد ندارد عملیات گسترده نظامی علیه کردها انجام دهد اما با استفاده از نیروهای نیابتی خود در سوریه، حملات جسته و گریخته و آتش توپخانه، نبرد زمینی علیه نیروهای کرد سوریه را ادامه داده است.

موسسه مطالعات جنگ با اشاره به اینکه ترکیه بدون روبرو شدن با پیامدهای سیاسی بین المللی ناشی از عملیات گسترده نظامی، عملیات هدفمند علیه نیروهای کرد در عراق و سوریه را ادامه داده و از تحرکات بیشتر این دو نیرو جلوگیری کرده است، این مسئله را نشان دهنده موفقیت این کشور در بکارگیری استراتژی جدید جنگی دانسته است. موسسه مطالعات جنگ هرچند ترکیه را در استفاده از تکنولوژی‌های جدید جنگی بویژه پهپادها علیه پ.ک.ک و نیروهای کرد سوریه موفق دانسته اما با اشاره به ادامه حملات نیروهای کرد سوریه به مواضع ترکیه و شورشیان آن در شمال و شمال شرق سوریه و جلوگیری از پیشروی این نیروها و همچنین حملات موشکی علیه نیروهای ترکیه در داخل خاک عراق و کشته و زخمی شدن چندین تن از این نیروها نوشت: همه این حملات تلافی جويانه نشان می دهد که حتی استراتژی جدید ترکیه بدون هزینه نبوده و ممکن است ترکیه با حملات تلافی جویانه بیشتری هم در داخل عراق و هم در داخل خاک سوریه روبرو شود.

این موسسه بر این باور است که برخی گروهها در عراق مخالف شدید حضور ترکیه در خاک این کشور هستند و انتظار می‌رود حملات بیشتری علیه نظامیان ترکیه در داخل خاک عراق صورت بگیرد. همچنین ممکن است نیروهای کرد سوریه عملیات های بیشتری علیه مواضع ترکیه انجام دهند.

موسسه مطالعات جنگ همچنین به تلاش ترکیه برای ایجاد ائتلاف سیاسی هم پیمان خود در عراق از میان برخی احزاب کرد و عرب سنی اشاره کرده است. همچنین با اشاره به این که آنکارا به بغداد پیشنهاد فروش پهپادهای مسلح و برگزاری رزمایش مشترک داده است، از تلاش دولت رجب طیب اردوغان برای همراه کردن بغداد و اقلیم کردستان عراق در راستای بیرون راندن پ.ک.ک از خاک این کشور خبر داده است. اما این اقدام ترکیه نوعی دخالت سیاسی در عراق محسوب می شود که پیامد آن حملات راکتی علیه نیروهای پایگاه ترکیه در بعشیقه بوده است. این موسسه در عین حال هشدار داده است استراتژی جدید آنکارا خطراتی برای این کشور در پی دارد و هم هزینه هایی برای این کشور به دنبال خواهد داشت زیرا کمپین جدید نظامی ترکیه باعث بی ثباتی مناطق کردنشین در عراق و سوریه می شود.

از سوی دیگر با توجه به اینکه ترکیه در این عملیات ها به استفاده از جنگنده های اف ۱۶ تمرکز کرده، این سری جنگنده ها به سرعت در حال از رده خارج شدن هستند و نیاز به ارتقا دارند. بنابراین، با توجه به این که ترکیه از برنامه ساخت جنگنده های اف ۳۵ کنار گذاشته شده و مخالفت ها با فروش و یا ارتقاء اف ۱۶ در آمریکا زیاد شده است، آنکارا در بلند مدت، در استفاده از این نوع تجهیزات پیشرفته علیه کردها با مشکل روبرو می‌شود.

کد خبر 27252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha