تلاش سیاستمداران استرالیا برای سرگیری روند صلح در ترکیه

سرویس جهان- برخی سیاستمداران و فعالان استرالیا با به راه انداختن کمپینی برای خارج کردن پ.ک.ک از لیست گروه‌های تروریستی در استرالیا و آزادی عبدالله اوجالان رهبر آن، در ترکیه، خواهان از سرگیری روند صلح میان ترکیه و کردهای این کشور شدند.

به گزارش کردپرس به نقل از نشریه green left جوامع کرد ساکن استرالیا به همراه برخی سیاستمداران چپ اين کشور، از جمله چند نماینده پارلمان این کشور کمپینی برای خارج کردن پ.ک.ک را از دست گروه های تروریستی و فراهم کردن زمینه برای از سرگیری روند صلح میان ترکیه و رهبران پ.ک.ک آغاز کردند.

بر اساس این گزارش فعالان سیاسی و مدنی در استرالیا، در توجیه علت درخواست آنها برای خارج کردن پ.ک.ک از لیست گروه‌های تروریستی دولت این کشور میگویند این گروه معارض در ترکیه دیگر به دنبال تجزیه طلبی نیست و خواهان ایجاد صلح در این کشور است. آنها همچنین می گویند پ.ک.ک هیچ وقت علیه منافع استرالیا اقدامی منفی انجام نداده است.

برخی نمایندگان این کشور در مصاحبه با این نشریه گفته اند ادامه درج نام این گروه در لیست گروه‌های تروریستی باعث می‌شود دولت ترکیه به سرکوب کردهای این کشور و ارتباط دادن آنها با این گروه ادامه دهد. آنها همچنین اشاره کردند که بسیاری از سیاستمداران کرد ترکیه که به صورت دموکراتیک انتخاب شده اند، صرفاً با ادعای حمایت از پ.ک.ک از کار برکنار و به زندان افکنده شدند و دولت ترکیه از همین موضوع برای توجیه جنگ علیه کردها در ترکیه و خارج از آن استفاده می کنند.

فیون سکیوتیس، فعال سیاسی‌ و مدنی استرالیا می‌گويد حملات اخیر ترکیه در شمال و شرق سوریه و عراق با توجیه تعقیب کسانی صورت می گیرد که از نظر ترکیه تروریست هستند.

جیمی پارکر، عضو حزب nsw و نماینده این حزب در پارلمان استرالیا نیز می گوید سبزهای این کشور از همان ابتدا با قرار دادن نام پ.ک.ک در لیست گروه‌های تروریستی در سال ۲۰۰۵ مخالف بودند و اکنون نیز مخالف هستند زیرا اين گروه در مقابله با داعش با حمایت آمریکا در سوریه نقش داشته است. همچنین خارج کردن آن از لیست گروه‌های تروریستی فرصت بهتر و بیشتری برای آغاز دوباره روند صلح در ترکیه فراهم می کند.

تعدادی از نمایندگان حزب سبز و یک نماینده مستقل پارلمان استرالیا به نام اندروید کی از درخواست برای خارج کردن نام پ.ک.ک از لیست گروه های تروریستی دولت این کشور و آزادی عبدالله اوجالان حمایت کرده اند.

کد خبر 27196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha