اتحادیه میهنی: علاوی حق کردها در معرفی وزرا را نپذیرد، در جلسه رای اعتماد شرکت نمی‌کنیم

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یکی از اعضای ارشد اتحادیه میهنی کردستان تاکید کرد که کردها تنها در صورتی در جلسه رای اعتماد به دولت جدید عراق شرکت می کنند که نخست وزیر مکلف حق آنها در معرفی وزرای خود را بپذیرد.

به گزارش کردپرس، شیرزاد قاسم، عضو ارشد اتحادیه میهنی کردستان (یکیتی) شامگاه شنبه در گفت و گو با رادیو المربد اعلام کرد که این حزب پیشتر به صراحت گفته اگر محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال عراق، حق کردها در معرفی سهم خود از وزرای دولت وی را نپذیرد، نمایندگان کردستانی در جلسه مجلس این کشور برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی حضور نمی یابند.

این عضو ارشد اتحادیه میهنی کردستان همچنین خاطر نشان ساخت که تاکنون هیچ گونه پیشرفت و تغییری در رابطه با ترکیب کابینه پیشنهادی نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق روی نداده و اگر تغییری صورت گرفته باشد نیز از سوی مولفه های دیگر است.

قاسم ضمن اعلام این که هیئت مذاکره کننده کردها در سایه ادامه مذاکرات و میانجی گری های سیاسی هنوز قطع امید نکرده، تاکید کرد که مسئله تنها در معرفی وزرا خلاصه نمی شود بلکه مربوط به برنامه کار دولت و قرار دادن بخش هایی در رابطه با بودجه عمومی و نیروهای پیشمرگ نیز می شود.

یادآور می شود که علاوی چهار هفته پیش از سوی رئیس جمهوری عراق به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال معرفی شد و بر اساس قانون اساسی این کشور نیز تا فردا (دوشنبه) فرصت دارد کابینه دولت خود را برای جایگزینی دولت کنونی اداره امور کشور به ریاست عبدالمهدی تشکیل دهد و برای کسب رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی کند.

در همین راستا نیز قرار بود مجلس نمایندگان عراق پنج شنبه هفته گذشته یک جلسه فوق العاده را برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید این کشور برگزار کند اما به دلیل عدم تکمیل نصاب قانونی، محمد حلبوسی، رئیس مجلس برگزاری آن را به دیروز (شنبه) موکول کرد با این حال علاوی شامگاه جمعه در پیامی به ریاست مجلس، خواستار تعویق یک روزه جلسه با هدف تکمیل ترکیب کابینه شد و حلبوسی نیز با صدور بیانیه ای ضمن اعلام با موافقت با درخواست وی، تاکید کرد که جلسه ویژه رای اعتماد به امروز (یک شنبه) موکول شده جایی که قرار است راس ساعت 13 ظهر به وقت محلی (13:30 به وقت تهران) برگزار شود.

کد خبر 255319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha