علاوی بدون کردها و سنی ها قادر به کسب رای اعتماد مجلس عراق نیست

سرویس عراق و اقلیم کردستان- نماینده کرد عضو کمیسیون حقوقی مجلس عراق، اعلام کرد که نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق، بدون رای کردها و سنی ها، قادر به کسب رای اعتماد از مجلس برای کابینه دولت خود نیست.

به گزارش کردپرس، در حالی که قرار است امروز یک شنبه 11 اسفند/ 1 مارس، نشست مجلس عراق برای رای اعتماد به کابینه محمد توفیق علاوی نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق، برگزار شود و وی نامزدهای تصدی مناصب وزارتی دولت را به مجلس معرفی کند، اما هنوز مشخص نیست که آیا وی توانسته نظر موافق کردها و سنی ها را برای شرکت در این نشست و دادن رای اعتماد به دولت به دست آورد یا خیر.

ریبوار هادی نماینده کرد عضو کمیسیون حقوقی مجلس عراق، در این مورد به شبکه تلویزیونی روداو گفت که هنوز مشخص نیست که نشست امروز به حد نصاب برسد و یا اینکه جریان های کرد و سنی مجلس در نشست حضور می یابند، زیرا گفتگوهای این جریان ها با علاوی هنوز در جریان است و ادامه دارد.

وی افزود که کردها از مکانیسمی که علاوی برای انتخاب وزرای دولت در پیش گرفته ناراضی هستند و از سوی دیگر در برنامه دولت وی اشاره ای به اقلیم کردستان نشده و فقط به صورت کوتاه و اجمالی و بدون جزئیات آمده که مشکلات نفتی را با اقلیم حل می کند، در حالی که مشکلات بسیاری بیش از نفت میان دو طرف وجود دارد.

وی تاکید کرد که علاوی امروز بدون توافق با کردها و سنی ها، نمی تواند رای اعتماد مجلس عراق را به دست آورده و به عنوان نخست وزیر کشور آغاز به کار کند، چرا که نمایندگان کرد و سنی مجلس و بخشی از شیعیان نیز، با شرایط کنونی به وی رای نمی دهند.

این در حالی است که سایت خبری ناس کرد به نقل از یک منبع مطلع که نخواسته نامش فاش شود، گزراش داده که برهم صالح رئیس جمهور عراق برای حل اختلافات میان کردها و محمد توفیق علاوی نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید این کشور، پیشنهاد داده که کردها یک منصب جدید را در دولت تحت عنوان معاون نخست وزیر عراق برای امور اقلیم کردستان ، در قبال دادن رای اعتماد به دولت علاوی، در دست بگیرند.

پیشتر گفتگوهای میان هیئت کردستانی و علاوی در مورد تشکیل دولت بی نتیجه بوده و در حالی که وی تاکید می کند خود شخصا وزرایی بی طرف و مستقل و بدون گرایشات حزبی را برای تصدی مناصب وزارتی سهم کردها در کابینه دولت انتخاب و منصوب می کند،کردها خواهان این هستند که اقلیم کردستان (احزاب سیاسی ) خود وزرای کرد در دولت را انتخاب کنند.

علاوی تا فردا دوشنبه فرصت دارد کابینه دولت خود را برای جایگزینی دولت کنونی اداره امور کشور به ریاست عادل عبدالمهدی تشکیل دهد و برای کسب رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی کند.

کد خبر 255318

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha