نشست اربیل، موضع کردها درباره دولت علاوی را مشخص می‌کند

سرویس عراق و اقلیم کردستان - نمایندگان کُرد مجلس عراق تاکید کردند که رهبران اقلیم کردستان برای اتخاذ موضع واحد در رابطه با کابینه پیشنهادی نخست وزیر جدید این کشور در یک نشست شرکت می کنند.

به گزارش کردپرس، ویان صبری، رئیس فراکسیون حزب دمکرات کردستان (پارتی) در مجلس نمایندگان عراق شامگاه امروز (یک شنبه) در گفت و گو با خبرگزاری رسمی این کشور (واع) اعلام کرد که رهبران سیاسی اقلیم کردستان به برگزاری نشست های خود با فراکسیون های کردستانی برای اتخاذ موضع واحد در رابطه با من کابینه پیشنهادی محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید فدرال ادامه می دهند.

رئیس فراکسیون حزب دمکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی در این باره اظهار داشت: فراکسیون های کردستانی فردا (دوشنبه) یک نشست را در اربیل (مرکز اقلیم کردستان) برگزار می کنند و نتیجه آن نیز موضع همه جریان های سیاسی اقلیم خواهد بود.

در همین حال، سلیم شوشکه‌ای، عضو مجلس نمایندگان عراق از جماعت اسلامی کردستان (كومه‌ل) نیز در گفت و گو با خبرگزاری رسمی این کشور تاکید کرد که هیئت اعزامی جریان های سیاسی اقلیم کردستان به بغداد، فردا با نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم و رهبران احزاب و فراکسیون های کردستانی تشکیل جلسه می دهند تا موضع واحدی در رابطه با مشارکت یا عدم مشارکت در دولت علاوی اتخاذ کنند.

جمال کوچر، عضو مجلس نمایندگان عراق از اتحاد اسلامی کردستان (یه‌کگرتوو) نیز به نوبه خود اعلام کرد که هیئت کردستانی و نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید فدرال برای بررسی مکانیزم انتخاب اعضای کابینه وی تشکیل جلسه می دهند.

این نماینده کُرد مجلس عراق در این باره تصریح کرد: افراد مطرح شده برای کابینه دولت، مورد احترام جریان های کُرد هستند و اعتراضی نسبت به آنها نیست با این حال مشکل در روش انتخاب نهفته است.

یادآور می شود که علاوی سه هفته پیش از سوی برهم صالح، رئیس جمهوری عراق به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال معرفی شد و بر اساس قانون اساسی این کشور نیز تا دوشنبه هفته آینده (12 اسفند) فرصت دارد کابینه دولت خود را برای جایگزینی دولت کنونی اداره امور کشور به ریاست عادل عبدالمهدی تشکیل دهد و برای کسب رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی کند.

با این حال، نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق اواخر هفته گذشته ضمن اعلام این که نخستین کابینه مستقل چند دهه اخیر این کشور را بدون مشارکت نامزدهای احزاب سیاسی تشکیل داده، به صورت رسمی از ریاست و اعضای مجلس نمایندگان درخواست کرد که برای اعطای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی خود، دوشنبه هفته جاری یک جلسه فوق العاده برگزار کنند.

در همین رابطه نیز حسن کعبی، نایب رئیس اول مجلس نمایندگان عراق بعد از ظهر امروز در بیانیه کوتاهی اعلام کرد که جلسه مجلس برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید این کشور، چهارشنبه هفته جاری برگزار خواهد شد با این حال محمد حلبوسی، رئیس مجلس ساعتی بعد با صدور بیانیه ای، از هیئت رئیسه درخواست کرد راس ساعت 11 پیش از ظهر فردا (دوشنبه) به وقت محلی (11:30 به وقت تهران) تشکیل جلسه دهد تا به درخواست برگزاری جلسه فوق العاده مجلس جهت رای اعتماد به کابینه پیشنهادی علاوی رسیدگی کند و زمان برگزاری آن را نیز مشخص سازد.

به دنبال آن نیز کعبی ضمن اعلام این که هیئت رئیسه مجلس نمایندگان عراق پیش از ظهر فردا در یک جلسه ویژه، برنامه دولت جدید این کشور و رزومه نامزدهای تصدی وزارتخانه های مختلف کابینه علاوی را بررسی می کند، ابراز امیدواری کرد که روز چهارشنبه زمان برگزاری جلسه مجلس برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی وی باشد به ویژه آن که مهلت قانونی تشکیل دولت جدید رو به پایان است و زمان کافی برای تعیین تکلیف این مسئله نیز باقی نمانده است.

کد خبر 254746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha