کاخ سردار ماکو نوروز ١٤٠١ بازگشایی می شود

سرویس آذربايجان غربى- معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: پیش‌بینی می‌شود کاخ سردار ماکو پس از چند سال مرمت در ایام نوروز ۱۴۰۱ آماده بازدید علاقه‌مندان و گردشگران باشد .

به‌ گزارش خبرنگار کردپرس، حسن سپهرفر پس از در بازدید از کاخ سردار ماکو اظهار کرد: مرمت این کاخ با نظارت این اداره‌کل و اعتبارات سازمان منطقه آزاد ماکو از اواخر سال ۹۵ آغاز شده و در حال حاضر عملیات مرمت و احیای آن در مراحل پایانی خود قرار دارد.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: ساختمان اصلی کاخ با تزئینات کم‌نظیر همراه با نمایش اسباب و اثاثیه سردار بعد از مرمت‌هایی که در قالب استحکام‌بخشی بنا، مرمت نقاشی‌ها و تزئینات داخلی انجام شده آماده بهره‌برداری می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به منحصربه‌فرد بودن این اثر در شمال‌غرب ایران، حفاظت و نگهداری آن مستلزم حمایت‌های مادی و معنوی و توجه مسئولان ماکو است که نقش مهمی در توسعه گردشگری در این شهرستان می‌تواند داشته باشد

سپهرفر گفت: کاخ تاریخی باغچه‌جوق که از یک ساختمان دو طبقه تشکیل شده در داخل محوطه باغی به مساحت ۱۱ هکتار قرار دارد که معماری آن تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و غربی، به ویژه معماری روسیه در اواخر سده نوزدهم است.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی اظهار کرد: کاخ باغچه‌جوق ماکو معروف به کاخ سردار توسط تيمور تيموری که يکی از سرداران بانفوذ دوره قاجار بود ساخته شده و ساخت این بنا در زمان «اقبال‌السلطنه» به اتمام رسیده است.

کد خبر 24964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha