اختلافات سیاسی جامعه کردهای ایزدی را تهدید می کند

سرویس جهان- روزنامه تلگراف با اشاره به مناقشه طیف های مختلف این اقلیت مذهبی در شنگال بر سر انتخاب رهبر جدید آن در یک سال گذشته نوشت: اختلافاتی که بیشتر آن سیاسی است انسجام این قوم را تهدید می کند و آنها همچنان زیر سایه تهدید قرار دارند.

به گزارش کردپرس، حازم میر تحسین بگ، رهبر ایزدیهای جهان که بعد از مرگ پدرش به این سمت انتخاب شده، از این که به گفته وی، گروه های مختلف لباس دفاع از این جامعه را پوشیده و برای آنها تعیین تکلیف می کنند انتقاد کرد.

حازم میر تحسین بگ با اشاره به وجود گروه های مختلف مسلح در شنگال به بهانه دفاع از جامعه ایزدیها به روزنامه گاردین گفته است اکنون احساس می شود که هر کس لباس نظامی پوشیده و یک اسلحه در دست دارد، احساس می کند که می تواند در جامعه ما حرفی برای گفتن داشته باشد.

اما روزنامه تلگراف که با وی مصاحبه کرده، انتخاب میرتحسین بگ را به عنوان میر جدید ایزدیهای جهان مورد مناقشه دانسته است چرا که برخی رهبران ایزدی انتخاب او را سیاسی می دانند.

این روزنامه با اشاره به قتل عام ایزدیها توسط داعش در سال 2014 و حضور پ.ک.ک در شنگال بعد از عقب نشینی نیروهای پیشمرگ از این منطقه نوشت: این قتل عام ضمن این که موجب کشته شدن هزاران تن از ایزدیها شد بنای ایجاد تفرقه در میان ایزدیها را نیز گذاشت.

تلگراف اشاره کرده است که برخی منتقدان ایزدی به انتخاب میر تحسین بگ اعتماد ندارند زیرا او روزی نماینده سیاسی حزب دموکرات کردستان بوده در حالی که این حزب می بایست اقدام بیشتری برای جلوگیری از سقوط شنگال و تصرف آن به دست داعش می کرد.

منتقدان می گویند انتخاب حازم میر تحسین بگ به عنوان رهبر ایزدیهای جهان بدون مشورت کافی با رهبران قبایل و رهبران ارشد آن صورت گرفته است.

احمد بورجوس، معاون رییس بنیاد یزدا به تلگراف گفته است ما امیدوار بودیم روند انتخاب رهبر جدید ایزدیها دموکراتیک باشد و مردم بتوانند حرف های خود را درباره این موضوع بیان کنند. یکی از دلایل انتخاب میر تحسین بگ حمایت حزب دموکرات کردستان عراق از وی بود. این مسئله مثل این است که انگلستان ملکه ای از حزب محافظه کار انگلیس و یا حزب کارگر داشته باشد.

برخی ایزدیها از روند کنونی انتخاب رهبر ایزدیها انتقاد می کنند. خلیل جیندی رشو، نویسنده ایزدی به گاردین گفته است میر ایزدیها باید موقعیت نمادین داشته باشد و ایزدیها باید یک نهاد مشورتی که اعضای آن به صورتی دموکراتیک انتخاب شوند، رهبری ایزدیها در سراسر جهان را بر عهده بگیرد. اما زخم عمیقی که در بدنه جامعه ایزدیها ایجاد شده قابل ترمیم نیست.

وی بخش زیادی از مصیبت ایزدیها در عراق را عدم وجود آرامش و صلح در عراق دانست و گفت تا زمانی که صلح فراگیر در عراق برقرار نشود جامعه 500000 نفری ایزدیهای این کشور که یک پنجم آنها در پی نسل کشی سال 2014 در شنگال از کشور فرار کرده اند، دچار تفرقه بیشتری خواهد شد.

کد خبر 2359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha