عدم هدایت رواناب ها و صدور پروانه ساختمانی در مسیل به شهرداری اخطار داده شده بود

سرویس آذربایجان غربی- مدیر امور آب مهاباد در خصوص سیلاب اخیر این شهر در منطقه مکریان گفت: بارها در خصوص عدم هدایت صحیح رواناب‌های سطحی و عدم صدور پروانه های ساختمانی در بستر و حریم رودخانه و مسیل های شهرستان مهاباد اخطاریه لازم به شهرداری ارسال شده بود.

به‌ گزارش کردپرس، رضا جهین، در این باره به آب منطقه ایی استان، افزود: حوالی ساعت 15:00 روز چهارشنبه 12 آبان متعاقب بارندگی شدید 20 میلی‌متری که حدودا 30 دقیقه تداوم داشت در کوی مکریان مهاباد و مسیل‌های بالادستی آن، رواناب‌ها به طور ناگهانی افزایش یافتند و به دلیل نبود زیرساخت لازم در معماری شهری جهت انتقال رواناب‌ها، با گرفتگی معابر و کانال‌ها سیلاب به وجود آمد که باعث خسارت به ساختمان‌های مسکونی و وسایل نقلیه پارک در معابر عمومی شد.

او با بیان علل وقوع این سیلاب افزود: تصرفات و ساخت و سازهای موجود در مسیل بالادست و عدم هدایت صحیح رواناب‌های سطحی از سوی شهرداری مهاباد از علل اصلی این حادثه بود.

مدیر امور آب مهاباد ادامه داد: با دستور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای در کمترین زمان ممکن تیم عملیاتی آب منطقه‌ای با ادوات لازم و نیروهای متخصص به محل حادثه اعزام شدند که با باز کردن مسیر روان‌آب‌ها از بروز مشکلات بیشتر برای مردم عزیز جلوگیری کردند و با هدایت رواناب‌ها به سمت خارج از محدوده شهر در صدد کاهش خسارات احتمالی برآمدند.

جهین تاکید کرد: طبق ماده 51 قانون توزیع عادلانه آب، نگهداری و ساماندهی مسیل‌ها و رودخانه‌های داخل محدوده شهر برعهده شهرداری‌ها است.

او اضافه کرد: مهم‌ترین چالش منطقه مکریان مهاباد نیز ساخت و سازهای غیر اصولی و عدم ساماندهی مسیل‌های موجود در منطقه، عدم اجرای کانال با ابعاد مناسب و همچنین عدم هدایت صحیح رواناب‌های سطحی توسط شهرداری مهاباد بوده که در این باره و عدم صدور پروانه های ساختمانی در بستر و حریم رودخانه و مسیل های شهرستان مهاباد بارها اخطاریه لازم به شهرداری ارسال شده است.

به گزارش کردپرس، چهارشنبه گذشته سیل بخش زیادی از واحدهای مسکونی شهر مهاباد را تخریب کرد که در این زمینه در همان ساعات اولیه آیت الله رئیسی رییس جمهوری در تماس تلفنی با استاندار آذربایجان غربی و فرماندار مهاباد، پیگیر آخرین وضع در مناطق سیل‌زده این شهرستان شد و دستورات لازم را صادر کرد.

سیلاب اخیر بیش از ٥ میلیارد تومان در برآورد اولیه، خسارت به زیر ساخت های شهری وارد کرد. در جریان این سیل ۷۵ واحد مسکونی و ٣٠ دستگاه خودرو خسارات دیدند.

سیل همچنین به ٧ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی و باغات این شهرستان بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرده و حتی شماری از باغات انگور را نیز از ریشه کنده است. میزان برآورد خسارت وارده به بخش کشاورزی در مجموع افزون بر ۱۵۲ میلیارد ریال و میزان خسارت وارد آمده به ابنیه های راه ها هم ۸۵ میلیارد ریال اعلام شده است.

البته این میزان خسارات برآورد اولیه است و برای بار دوم نیز باید ارزیابی مجدد صورت بگیرد.

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

سیلاب مهاباد، آینه تمام نمای طغیان نامدیریتی ها

دستور ریاست جمهوری برای بررسی دقیق میزان خسارت سیل مهاباد

پرونده های خسارت دیدگان سیل مهاباد در اسرع وقت تهیه شود

کد خبر 20902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha