انجمن دف در کردستان راه اندازی می شود/سنندج نامزد عنوان پایتخت کتاب

سرویس کردستان- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از راه اندازی انجمن دف در کردستان و قرار گرفتن نام سنندج در لیست کاندیداهای اصلی عنوان پایتخت کتاب خبر داد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، محمد مهدی اسماعیلی در مراسم افتتاح کتابخانه امام خامنه ای (مدظله العالی) در سنندج با اشاره به جایگاه ویژه کردستان در تاریخ علم و ادب و فرهنگ کشور، بیان کرد: در طول سال‌های اخیر به ویژه در طول سال های جنگ تحمیلی، کردستان محل تجلی عرفان و مکتب شهادت بوده و این سابقه بلند فرهنگی و عرفانی با شخصیت‌های بزرگ و کم نظیر که در طول قرون متمادی تقدیم ایران کرده، جلوه ویژه‌ای پیدا کرده است.

او با بیان اینکه عنوان شد که کردستان محل عروج بیش از 18 هزار شهید بوده، گفت: این اتفاق یک افتخار بزرگ و کم نظیری را برای این استان رقم زده، بر این اساس باید به یاد داشته باشیم که وقتی درباره استان کردستان صحبت می کنیم، در واقع درباره چنین جایگاه تاریخی سخن می‌گوییم.

اسماعیلی بازگشایی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج را یک رویداد ملی دانست و افزود: افتتاح و بازگشایی این کتابخانه یک کار نمونه است و به این رویداد باید به عنوان یک اتفاق ملی نگاه کرد و آن را توسعه داد.

او با اشاره به نامگذاری این کتابخانه مرکزی به نام رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: همه ما افتخارمان این است که در هر جایگاهی سربازان رهبر انقلاب اسلامی هستیم و امروز به صورت خاص و ویژه نماینده ولی فقیه در استان کردستان پیشقدم شدند برای اینکه این موضوع را به صورت عملی نشان دهند.

برقراری عدالت فرهنگی در کشور

به گفته اسماعیلی برخی از خدماتی که در این مکان ارائه می شود در هیچ جای کشور سابقه نداشته و باید از این مهم استقبال کرده و از برخی تنگ نظری ها برای نشان دادن و ارج گذاشتن بر این تلاش‌ها پرهیز کنیم.

او با تاکید بر پرهیز دولت جدید از تمرکزگرایی در فعالیت‌های فرهنگی افزود: در دولت مردمی و خدمتگزار بنای ما این است که تمرکزگرایی از تهران را برداریم و به تمامی مناطق کشور و این اطلس فرهنگی گسترده توجه و فضا را برای شکوفایی آن فراهم کنیم.

اسماعیلی بیان کرد: برنامه اصلی و محوری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که ظرفیت ها و مزیت هایی که استان ها در حوزه های مختلف فرهنگی دارند شناسایی و بستر رشد و تعالی آن فراهم شود.

کردستان نامزد دریافت عنوان پایتخت کتاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های کردستان در حوزه فرهنگ و هنر عنوان کرد: حضور شهر سنندج به عنوان یکی از چند نامزد برتر برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران بسیار خوشحال کننده است، چرا که نشان از توجه ویژه مسئولان استانی به حوزه کتاب دارد.

مطابق سخنان اسماعیلی در استان کردستان به هر مقوله‌ای از هنر نگاه شود، به پیشتازی این استان پی خواهیم برد؛ مانند حوزه تئاتر که بر اساس اعلام مسئولان ۲ جلد کتاب تاریخ تئاتر کردستان از سال ۱۳۰۸ آماده رونمایی شده و همچنین در حوزه موسیقی های سنتی و اصیل ایرانی هم آثاری می توان دید.

موافقت با راه اندازی انجمن دف کردستان

او از راه اندازی انجمن دف در کردستان هم خبر داد و گفت: حمایت خود را از راه اندازی انجمن دف در شهر سنندج اعلام می‌کنم و اعتبارات آن را اختصاص خواهیم داد. چرا که همه تلاش‌ بر این است که با شناسایی ظرفیت‌های موجود، در همه جای کشور یک نوع عدالت فرهنگی برقرار شود.

اسماعیلی یادآور شد: امروز بخش مهمی از بودجه‌های فرهنگی خارج از نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هزینه می‌شود که رئیس جمهور دستور دادند که هزینه کرد فرهنگی در دولت زیر نظر و با تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود این یعنی ما دستمان در حوزه مدیریت فرهنگ بسیار باز شده است.

براساس گفته های او حوزه فرهنگ باید مرجعیت پیدا کند و فرهنگ مقدم بر همه چیز بوده، چراکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و گسترش و توسعه فرهنگی یک وظیفه به حساب می آید.

اسماعیلی همچنین با اشاره به رویکرد مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ و تاکیدات ایشان بر وحدت میان مذاهب اسلامی بیان کرد: حتما پخش امام شافعی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سنندج را گسترش می دهیم و باید دانست که موضوع تقریب یک موضوع تاکتیکی نیست، بلکه یک ضرورت است./

کد خبر 20065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha