از سخنان اردوعان در شوک هستیم

سرویس ترکیه - ده کشوری که سفرای آنها از سوی اردوغان به عنوان عنصر نامطلوب معرفی شده بودند به سخنان ار دوغان واکنش نشان دادند.

به گزارش کردپرس، ده کشوری که سفرای آنها از سوی اردوغان به عنوان «عنصر نامطلوب» معرفی شده بودند با اعلام این که هیچ کدام از آنها تا کنون اطلاعیه یا دستوری رسمی مبنی بر خروج سفرایشان از ترکیه دریافت نکرده اند، به طور جداگانه به این سخنان واکنش نشان دادند.

بنا بر گزارش اسپوتنیک، سخنگویان دولت و وزارت خارجه آلمان اعلام کردند که تا کنون هیچ اطلاعیه رسمی از سوی دولت ترکیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور مبنی بر اخراج دیپلمات های کشورهای مورد نظر دریافت نشده است. استفان زایبرت سخنگوی حکومت آلمان با اعلام این که آخر هفته گفتگوهایی با همتایان خود در واشنگتن و پاریس داشته اند، گفت: ترکیه شریک مهمی برای آلمان است. زایبرت افزود: ما از سخنان رئیس جمهور ترکیه نگران و در شوک هستیم.

سائولی نینیستو رئیس جمهور فنلاند اعلام کرد که کشورش هنوز هیچ اطلاعیه رسمی از کانال های دیپلماتیک درباره اخراج سفیر کشورش از ترکیه دریافت نکرده است.

مقامات دو کشور نروژ و سوئد که اولین واکنش را به سخنان اردوغان نشان داده بودند اعلام کردند که کشورهایشان هیچ اطلاعاتی درباره اخراج سفرا از ترکیه دریافت نکرده اند. ترود ماساید مدیر ارتباطات دولت نروژ گفت: سفیر ما جرمی که مستحق اخراج او از کشور ترکیه باشد، انجام نداده است.

ماساید اعلام کرد که آنکارا متعهد به پایبندی به کنوانسیون های اروپایی حقوق بشر است و کشورش از ترکیه می خواهد تا قوانین دموکراتیک را رعایت کند. سوئد نیز بیانیه مشابهی را در این زمینه منتشر کرد.

وزارت خارجه دانمارک نیز با انتشار بیانیه‌ای با بیان این که هنوز اطلاعات رسمی درباره خروج سفیر این کشور از ترکیه به آنها داده نشده است، اعلام کرد که کشورش همچنان به اصول و ارزش‌های مشترک پایبند است.

کتی پری گزارشگر سابق پارلمان اروپا در امور ترکیه و نماینده پارلمان هلند، با انتشار پستی در شبکه های اجتماعی از سفرای کشورهایی که خواستار آزادی عثمان کاوالا شده بودند، اعلام حمایت کرد.

لازم به ذکر است که هفته گذشته سفرای ده کشور آلمان، آمریکا، دانمارک، فنلاند، فرانسه، هلند، سوئد، کانادا، نروژ و نیوزیلند خواستار رسیدگی عادلانه و سریع به پرونده عثمان کاوالا در چارچوب تعهدات بین المللی و قوانین ترکیه از سوی این کشور شدند. با این همه اردوغان در پاسخ آنها را «عنصر نامطلوب» معرفی کرد و خواستار خروج آنان از کشور شد.

کد خبر 19832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha