حکومت AKP موانع سخن گفتن به زبان کردی را برداشت

سرویس ترکیه - نایب رئیس AKP مدعی شد که برای اولین بار حزب وی موانع سخن گفتن به زبان مادری را برای کردها برداشته است.

به گزارش کردپرس، نعمان کورتولموش نایب رئیس حزب عدالت و توسعه (AKP) گفت که برای اولین بار این حزب راه را برای کردها باز کرده تا در اماکن رسمی به زبان مادری خود سخن بگویند.

کورتولموش در یک برنامه تلوزیوزیونی درباره سیاست AKP در قبال کُردها گفت: «برادران کرد ما در ترکیه شهروندان برابر و آزاد این کشور هستند. ما هیچ گاه افراد را بر اساس زبان مادری آنها طبقه بندی نمی کنیم. ما یک جنبش سیاسی هستیم که اعتقاد داریم هر کسی حق دارد به زبان مادری خود سخن بگوید. این حکومت AKP بود که موانع سخن گفتن به زبان مادری را برداشت. زمانی را به خاطر بیاورید که مردم نمی توانستند در هیچ فضای رسمی به زبان کردی سخن بگویند.»

او درباره حزب کارگران کردستان (PKK) گفت که حزبش از توسعه در همه مناطق ترکیه از شرق تا غرب حمایت می کند اما هیچ کس نباید انتظار داشته باشد که آنها با حلقه های مرتبط با سازمان تروریستی مدارا کرده و بستر سیاسی برای این سازمان فراهم کنند.

کورتولموش با اشاره به سخنان هفته پیش روسای حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) مبنی بر عدم شرکت در هیچ کدام از ائتلاف های موجود، گفت: «آنها می گویند در ائتلاف ها شرکت نمی کنیم اما واضح و مبرهن است که آنها با ائتلاف ملت همکاری های پنهانی دارند. چون اگر این را آشکار کنند آرای بخش کمالیست حزب جمهوری خواه خلق (CHP) و بخش ملی گرای حزب خوب (İP) را از دست می دهند. آنها به طور پنهانی دارند با هم همکاری می کنند.»

کورتولموش همچنین درباره انتخابات آینده ترکیه گفت که همچنان رجب طیب اردوغان به عنوان نامزد AKP و ائتلاف جمهور در این رقابت شرکت خواهد کرد و امید می رود که آرای بالایی را کسب کند.

لازم به ذکر است نعمان کورتولموش در حالی مدعی شد که حزب او برای اولین بار راه را برای کردها باز کرده تا به زبان مادری خود در فضای رسمی سخن بگویند، که هفته گذشته چند تن از اعضای HDP اجازه دفاع به زبان کردی در دادگاه را نیافتند. همچنین در ماه جولای امسال 9 امام جماعت شهرهای کردنشین که خطبه هایشان را به زبان کردی خوانده بودند بازداشت و محاکمه شدند. در همان ماه دادگاه ترکیه مدیر یک حزب را به دلیل نوشتن تابلو به زبان کردی به نزدیک دو سال حبس محکوم کرد.

کد خبر 18472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha