درخواست های کردهای سوریه از آمریکا و روسیه

سرویس جهان- مقام ارشد کرد اداره خودگردان در شمال شرق سوریه می گوید مقامات کرد در سفر اخیر خود به آمریکا از دولت بایدن خواسته اند کردها را از تحریم اقتصادی موسوم به قیصر علیه سوریه معاف کند و در سفر به مسکو نیز نیز  از روسیه خواسته اند دولت مرکزی سوریه را به گفتگوی مستقیم با کردها ترغیب کند.

به گزارش کردپرس، الهام احمد، رئیس هیئت اجرایی شورای دموکراتیک سوریه، شاخه سیاسی نیروهای کرد-عرب سوریه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه که هفته گذشته دیدارهایی با مقامات دولت جو بایدن و نمایندگان کنگره و سنای آمریکا داشت، می گوید یکی از خواسته های کردها از دولت آمریکا معاف شدن شمال شرق سوریه از تحریم های آمریکا علیه سوریه است.

آمریکا از سال 2014 و پس از محاصره شدن شهر کردنشین کوبانی از سوی داعش وارد همپیمانی نظامی با کردها شد و این همپیمانی همچنان ادامه دارد. با این حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2019 بیش از نیمی از نیروهای نظامی این کشور را از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه خارج کرد.

کردهای سوریه در زمان دونالد ترامپ قراردادهای متعددی با یک شرکت نفتی آمریکایی به نام دلتا کرسنت انرژی امضا کردند تا زیرساخت های نفتی در میدان های نفتی تحت کنترل خود در شمال شرق سوریه را بازسازی کنند. دونالد ترامپ این شرکت را از تحریم های اقتصادی علیه سوریه معاف کرد اما جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات آمریکا اوایل سال گذشته معافیت این شرکت از تحریم های آمریکا علیه سوریه را لغو کرد.

الهام احمد به روزنامه نشنال امارات گفته است مقامات اداره خودگردان کردی در شمال شرق سوریه، در سفر اخیر خود به واشنگتن خواستار معافیت این منطقه از تحریم های آمریکا شده اند.

این مقام کرد سوریه از علاقه مندی کنگره آمریکا و جدیت بیشتر کاخ سفید در این مورد سخن گفته و ابراز امیدواری کرده است در آینده ای نزدیک نتایج مثبتی از این تعاملات مشاهده شود.

این مقام کرد سوریه درباره تعامل کردها با دولت مرکزی سوریه گفت: ما علاقه مند به گفتگوی مستقیم با دولت سوریه هستیم و از شرکایمان درخواست کردیم نقش مثبتی در یافتن راه حلی بین ما و دولت سوریه ایفا کنند.

الهام احمد می گوید از دولت بایدن خواسته است روسیه را به سمتی سوق دهد که مسئله اختلافات کردها با دولت مرکزی سوریه بر سر تمرکززدایی حل شود و دولت مرکزی سوریه با این لغو تمرکززدایی در سیاست و حفظ موقعیت خودگردانی کردها موافقت کند.

این روزنامه نوشت: هیئت کردهای سوریه در سفری که پیش از عزیمت به آمریکا با مقامات روسی در مسکو داشت، از روسیه خواسته است از تعامل گسترده خود با دولت سوریه برای متقاعد کردن بشار اسد برای گفتگوی مستقیم با کردها و دست برداشتن از تمرکزگرایی در سوریه استفاده کند.

الهام احمد می گوید از دولت آمریکا خواسته است که به اداره خودگردان کردی در شمال سوریه کمک کند تا در مذاکرات فراگیر ژنو درباره بحران سوریه صاحب کرسی شود.

این مقام کرد سوریه درباره ادامه حضور نیروهای آمریکا در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه گفت: مقامات دولت بایدن به ما گفتند که مسئله خروج 900 نیروی آمریکا از سوریه در دستور کار نیست.

او رسیدن به یک راه حل دائمی برای بحران سوریه در آینده ای نزدیک را بعید دانست اما تاکید کرد در حال حاضر، متوقف کردن درگیری برای رساندن کمک های انسانی برای مردم سوریه و ایجاد ثبات اهمیت و اولویت دارد.

کد خبر 18266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha