تأکید  بر حفظ توازن در روابط اقلیم کردستان با کشورهای منطقه و جامعه جهانی

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یک روزنامه نگار کُرد در گفتگو با کرد پرس گفت حفظ اتحاد کردها تضمین کننده حقوق آنها در عراق و منطقه است و باید کردها توازن در تعامل و روابط با کشورهای منطقه و جامعه بین الملل را حفظ کنند.

"شنکار عبدالله" روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی کرد در گفتگوی اختصاصی با کرد پرس درباره چگونگی تعامل کردها با جریانات عراقی و دولت های منطقه و قدرت های جهانی گفت: در حال حاضر، یکپارچگی کردها تضمین کننده حقوق آنها در عراق و منطقه است. به نظرم با وجود رقابت های شدید بین جریانات سیاسی در رقابت های انتخاباتی، فضای اقلیم کردستان در وضعیت کنونی، بیش از هر زمان دیگری آرام تر است. اما در حال حاضر کردها بیش از هر زمان دیگری، با یکدیگر متحدترند و لازم است کردها تعادل در تعامل با کشورهای منطقه و فضای بین الملل را حفظ کنند و اقلیم کردستان به عنوان یک کیان سیاسی، به جایگاه خودش پی ببرد و تعادل میان تعامل با ترکیه، ایران و آمریکا را حفظ کند. همچنین از به خطر انداختن منافع آنها خودداری کند و روابط متعادلی با آنها داشته باشد و منافع مشترکی بین اقلیم کردستان، ایران، ترکیه و آمریکا وجود داشته باشد.

شنکار عبدالله افزود: اقلیم کردستان، تاکنون نیز این سیاست را در پیش گرفته است و در جبهه هیچ کدام از این طرف ها قرار نگرفته است و این کشورها در میان خودشان دارای رقابت های شدیدی هستند و هر کدام از آنها می خواهند اقلیم کردستان را در راستای منافع خودشان سوق دهند. اما اقلیم کردستان، توانسته است تا حد خوبی تعادل را حفظ کند.

این روزنامه نگار کرد همچنین درباره پست ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی عراق در اقلیم کردستان گفت: پست ریاست جمهوری عراق از سال 2005 تاکنون به عنوان یک عرف به کردها اختصاص یافته است و نوعی رقابت بین اتحادیه میهنی و حزب دمکرات درباره این پست وجود دارد. به ویژه اینکه اخیرا حزب دمکرات، تمرکز بیشتری بر این پست داشته است. این پست، اختصاص به اتحادیه میهنی ندارد. بلکه سهم کردها از قدرت در عراق است و در میان کردها نیز، هر جریانی که بتواند در این رقابت برنده شود می تواند پست ریاست جمهوری را به دست آورد.

شنکار عبدالله درباره انتخابات پارلمانی عراق نیز گفت: سهم و تعداد کرسی های کردها در انتخابات، براساس قانون انتخابات تا حد زیادی مشخص است و شماری از کرسی های استان های نینوا، کرکوک، دیالی و صلاح الدین باقی می ماند که رقابت بر سر میزان سهم کردها در آن، در جریان است. اما به طور کلی، جایگاه کردها در بغداد تا حدی مشخص شده است و نمی توانند به بزرگترین نیروی سیاسی عراق تبدیل شوند. به همین دلیل لازم است برای حفظ این تعادل با جریانات شیعه و سنی همپیمان شود. موضوع دیگر، رقابت بین آمریکا و ایران است که به نوعی به دربی میان این دو کشور تبدیل شده است. باید منتظر بمانیم و ببینیم جریانات نزدیک به آمریکا کرسی های بیشتری در انتخابات به دست می آورند یا جریانات متحد ایران که تاکنون، مشخص نیست کدام جبهه قوی تر است.

این تحلیلگر سیاسی کرد درباره موضوع خروج آمریکا از عراق و تأثیرات آن بر رقابت بین این کشور با ایران در منطقه گفت: آمریکا، به انتخابات پارلمانی کنونی در عراق امید زیادی بسته است. ایران نیز، محاسبات خودش را در این زمینه داشته است.

شنکار عبدالله افزود: آمریکا امیدوار است در صورت برنده شدن جریانات نزدیک به واشنگتن در انتخابات عراق، احزاب و گروههای آمریکاستیز، در زمینه مطالبه خروج نیروهای این کشور از عراق دست بالا را داشته باشند.

این تحلیلگر سیاسی کرد همچنین گفت: اکثر تحلیلگران بر این باورند که خروج نیروهای آمریکا از عراق موضوعی جدی نیست و در بهترین حالت فقط، نیروهای رزمی این کشور از عراق خارج خواهند شد. آمریکایی ها، بزرگترین کنسولگری را در اقلیم کردستان، بنا کرده اند و سرکنسولی این کشور در اربیل، قبلا نیز اعلام کرده است وضعیت عراق و افغانستان بسیار متفاوت است و آمریکا در عراق باقی خواهند ماند. به همین دلیل، واشنگتن می خواهد با پیروزی جریانات نزدیک به این کشور در انتخابات عراق، درخواست ها برای خروج نیروهایش از این کشور را مسکوت بگذارد.

شنکار عبدالله درباره پایان یافتن اعتبار پیمان لوزان در سال 2023 و احتمال به وجود آمدن تنش و هرج و مرج در منطقه در این سال و به دنبال خروج نیروهای آمریکا از عراق گفت: خروج نیروهای آمریکا از عراق، باعث ایجاد پیچیدگی و ناآرامی برای سراسر این کشور خواهد شد و به نظر نمی رسد این موضوع، به طور مستقیم به زیان کردها و به نفع عرب های شیعه یا سنی باشد. گمان نمی کنم پیمان لوزان برای مدت یکصد سال امضا شده باشد و اگرچه حرف و حدیث هایی درباره تقسیم عراق به سه اقلیم شیعه، سنی و کرد در جریان است اما قطعا کشورها از عدم تغییر نقشه منطقه حمایت می کنند.

این روزنامه نگار و تحلیلگر کرد در پایان گفت: به نظر من این سه منطقه تقریبا تقسیم شده اند. اما به صورت ظاهری در چارچوب عراق باقی مانده اند. این در حالی است که به صورت واقعی این سه منطقه جهان بینی و رابط متفاوتی با متحدانشان دارند. به نظر می رسد زمان آن فرارسیده است جریانات به آرامش منطقه و حفظ جان شهروندان عراق و جلوگیری از خونریزی فکر کنند و عراق به سه اقلیم تقسیم شود. به نظر من این واقع بینانه ترین دیدگاه برای عراق است.

مصاحبه‌: منصور رحیمی

کد خبر 18069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha