هشدار عضو ارشد اتحادیه میهنی درباره فتنه قومیتی بین عرب ها و کردها در کرکوک

سرویس عراق و اقلیم کردستان – یک عضو ارشد اتحادیه میهنی درباره وقوع فتنه قومیتی و تنش های "خطرناک" بین عرب ها و کردها بر سر زمین های زراعی در جنوب استان کرکوک – که در نتیجه سیاست تعریب توسط رژیم صدام به نفع عرب ها مصادره شده است – هشدار داد.

به گزارش کرد پرس به نقل از شفق نیوز، "حسن محمد" عضو سابق شورای استان صلاح الدین در این باره گفت: بیش از هشت هزار دونم (دو هزار هکتار) در روستاهای اطراف داقوق توسط عرب های مهاجر انتقال یافته از شهر الدور در استان صلاح الدین، در چارچوب سیاست تعریب توسط رژیم صدام، به تصرف درآمده است.

حسن محمد افزود: مالکان اصلی این اراضی کرد هستند که بعد از سقوط رژیم صدام در سال 2003 زمین هایشان را به روش های مسالمت جویانه و قانونی بازپس گرفته اند. اما به دلیل کارشکنی مدیریت استانی کرکوک، این وضعیت ادامه نیافت.

عضو ارشد اتحادیه میهنی تأکید کرد: در سال 2017 ذعرب ها مجددا با تسهیلات فراهم شده از سوی مدیریت استانی کرکوک، به این منطقه بازگشتند و بار دیگر این زمین ها را تصرف کردند.

حسن محمد افزود: این زمین ها براساس اسناد تملیک صادره در چارچوب ماده 117 قانون املاک سال 1970 از سال 1972 متعلق به قبایل بونجم، جنگلاوا، بوسراج داوده و زند بنی عز است که نظام سابق در سال 1974 با اهداف دموگرافیک، آنها را مصادره کرد.

این عضو سابق شورای استان صلاح الدین افزود: کشاورزان عرب، با وجود اعتراض مالکان کرد این زمین ها، اقدام به کشت آنها کردند و فرماندهی تیپ 45 لشکر 18 ارتش عراق به عنوان مسئول تأمین امنیت منطقه، از این موضوع چشم پوشی کرد و کردها پیشنهاد توقف کشت در این اراضی تا زمان مشخص شدن مالکیت این اراضی توسط دادگاههای ذیربط را مطرح کردند. اما دستگاههای امنیتی با این پیشنهاد مخالفت کردند.

حسن محمد در پایان درباره فتنه های قومیتی و وقوع نزاع های غیر قابل کنترل به دلیل اصرار برخی بر بهره برداری از زمین های مصادره شده کشاورزان کرد هشدار داد.

یادآور می شود رژیم صدام حسین از ابتدای دهه هفتاد قرن گذشته میلادی تا زمان سقوطش در سال 2003 در راستای اهداف قومیتی اقدام به تغییر بافت جمعیتی برخی مناطق در شمال عراق و دور کردن کردها از این مناطق کرد و هنوز هم شمار زیادی از پرونده های مربوط به دعاوی مالکیت اراضی در کرکوک به دلیل فشارهای سیاسی، قومیتی، مذهبی و منافع انتخاباتی حل و فصل نشده است.

کد خبر 17280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha