دریاچه ارومیه هزار و ١٢٤ کیلومتر کوچکتر شد

سرویس آذربایجان غربی- حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به پارسال که نزدیک به ٥ میلیارد متر مکعب ارزیابی شده بود، هم اینک ۴۰ درصد کاهش یافته و وسعت دریاچه نیز با کاهش یکهزار و ١٢٤ کیلومتری روبه رو شده است.

به گزارش کردپرس، بر اساس اعلام ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی وسعت دریاچه ارومیه ٢ هزار و ٤٨٣ کیلومترمربع عنوان کرد و گفت: سال گذشته وسعت دریاچه ٣ هزار و ٦٠٧ کیلومترمربع بوده که در حال حاضر کاهش یک هزار و ١٢٤ کیلومتری را نشان می‌دهد.

امروز ١٦ شهریور ماه، تراز دریاچه ارومیه ١٢٧٠.٧٦ متر است در حالی که در مشابه سال گذشته تراز آن ١٢٧١.٣٤متر بوده است.

وسعت دریاچه ارومیه نیز در حال حاضر ٢ هزار و ٤٨٣ کیلومترمربع است که در مدت مشابه سال گذشته ٣ هزار و ٦٠٧ کیلومترمربع بوده و بنابراین کاهش یک هزار و ١٢٤ کیلومتری وسعت را نشان می‌دهد.

هم اکنون دریاچه ارومیه دارای ٣ میلیارد و ٨ میلیون مترمربع حجم آبی است و با توجه به حجم آبی ٤ میلیارد و ٩٨ میلیون مترمربعی مشابه سال گذشته، هم اکنون دریاچه با کمبود یک میلیارد و ٩٠ میلیون مترمکعبی نسبت به مشابه سال گذشته مواجه است.

در درازمدت تراز دریاچه ١٢٧٤.٤١متر، وسعت آن ٤ هزار و ٦٦٢ کیلومترمربع و حجم آبی آن ١٦ میلیارد و ٨٧ میلیون مترمکعب بوده است.

به گزارش کردپرس، در سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون مترمکعب آب به عنوان حق‌آبه به دریاچه سرازیر شده است، اما در سال جاری به غیر از چندین نوبت رهاسازی از سدهای استان که در فصل بهار انجام گرفت، به دلیل خشکسالی و کاهش ذخایر آب و برف، رهاسازی آب سدها با هدف تامین آب شرب و کشاورزی در تابستان متوقف شد و این موضوع سبب کاهش چشمگیر حجم و وسعت دریاچه ارومیه شد و این ادعا را که دریاچه تنها با نزولات جوی و آب های رهاسازی شده، جان گرفته است، تقویت کرد.

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

15 هزار میلیارد تومان خرج شد، اما دریاچه ارومیه آب رفت!

تدوام رهاسازی آب به دریاچه ارومیه خیانت به شهروندان محسوب می شد

طرح تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه کلید خورد

کد خبر 16222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha