افتتاح مرکز تکثیر گوزن زرد ایرانی در ارومیه

سرویس آذربایجان غربی- مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از افتتاح مرکز تکثیر گوزن زرد ایرانی با هدف نجات نسل این گونه کمیاب خبر داد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، مهران نظری افزود: این مرکز با هدف ایجاد مرکز تکثیر گوزن زرد ایرانی به منظور حفظ جمعیت مطمئن به عنوان ذخیره ژنتیکی و همچنین نجات نسل گوزن زرد ایرانی در سطح استان و کشور ایجاد شده است.

نظری اظهار کرد: از مشخصات فنی این پروژه می توان به، پی با بتن مسلح به عمق ٠.٥ متر و ارتفاع ٠.٠٣ متر و بطول ۱۸۰۰ متر، نصب میله های فلزی به تعداد ۶۰۰ عدد به ارتفاع ٣.٥ متر و نصب فنس فلزی، ایجاد آبشخور به تعداد ۳ باب، ایجاد سرپناه به تعداد ۳ باب و به مساحت هر کدام ۱۰ متر مربع اشاره کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: این پروژه در فاز یک به مساحت ٠.١٦ هکتار با اعتبار یک میلیارد ریال ، در فاز دوم پروژه در مساحت ۳ هکتار با اعتبار ۹ میلیارد ریال به اتمام‌ رسیده است.

او ادامه داد: مرکز پرورش گوزن زرد ایرانی در ۳۰ کیلومتری جاده ارومیه به مهاباد واقع شده وفاز سوم نیز در مساحت ۳ هکتار با اعتبار ۷ میلیارد ریال در دست اجرا است.

به گزارش کردپرس، گوزن زرد ایرانی، زیرگونه‌ای از گوزن زرد است، که در آستانه انقراض قرار دارد. این گونه جانوری در منطقه جزیره اشک احیا و سپس با افزایش جمعیت تعدادی از آنها به زیستگاه تاریخی خود در حوزه زاگرس منتقل شدند.

در گزارش دیده‌بان محیط زیست و حیان وحش ایران در سال ۱۳۹۹ مشخص شد از تعداد ۳۲۰ راس سرشماری شده در سال ۱۳۸۶ امروزه تنها ۳۰ رأس گوزن زرد ایرانی در جزیرهٔ اشک باقی مانده و امروزه این زیرگونه در یک قدمی انقراض قرار دارد.

کد خبر 16221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha