تجلیل از مجسمه ساز ایلامی در نخستین برنامه میراث ماندگار

سرویس ایلام - در اولین برنامه میراث ماندگار و به همت حوزه هنری ایلام و سازمان فرهنگی هنری شهرداری ایلام، از خدمات هنری «شکراله شیرخانی» مجسمه‌ساز ایلامی که با تندیس‌هایش هویتی تازه به فضای شهری ایلام داده است، تجلیل به عمل آمد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، محمد علی قاسمی، رئیس حوزه هنری ایلام، در این برنامه با بیان اینکه المان‌ها علاوه بر زیبایی‌هایی که به شهر می‌بخشد نماد و بیانگر هویت است، اظهار کرد: استاد شیرخانی توانسته است با خلق آثار ارزشمند بخشی از هویت، فرهنگ و تاریخ ما را به ما یادآور شود و علاوه بر این در حوزه مبلمان شهری به ایلام کمک شایانی کرده است. او با هنرش هویت بومی محلی را ارج می‌نهد و پیش روی مردم می‌گذارد که این کار قابل ستایش و ارزش‌گذاری شایانی است.

میراث ماندگار ادامه خواهد یافت

وی گفت: در برنامه‌های آینده میراث ماندگار که توسط حوزه هنری و با همکاری شورای شهر و سازمان فرهنگی هنری شهرداری آغاز شده در آینده ادامه پیدا خواهد کرد و از همه هنرمندان در حوزه‌های تجسمی، ادبیات، شعر، فیلم و نمایش تجلیل خواهد شد و بر همه دستگاه‌های فرهنگی واجب است که که در این نکوداشت‌ها در کنار هنرمندان در همه‌ی عرصه‌ها باشند.

عمران خودآموز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این مراسم، اظهار کرد: هنرمندانی مانند شیرخانی به استان ما ارزش و افتخار و اعتبار می‌دهند و تجلیل از هنرمندان زنده در استان ایلام به یک نهضت خوب تبدیل شده و ما اگر جرات می‌کنیم و میزبان جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران می‌شویم به خاطر وجود ارزشمند این هنرمندان است.

شهر ایلام چهل تکه است

دکتر بهروز سپیدنامه، جامعه شناس ایلامی نیز در این مراسم گفت: شهر ایلام چهل تکه است و در بین این تکه‌ها، تکه‌هایی وجود دارند که خوب شکل گرفته‌اند و بدقوارگی سایر تکه‌ها را به ما نشان می‌دهند و این تکه‌های خوب حاصل تلاش مدیران شهری و تلاش هنرمند فرهیخته آقای شیرخانی است.

سپیدنامه با تاکید بر اینکه ایلام هویت دارد اما چهل تیکه است که این یک ضعف محسوب می‌شود و هویت یک دست را در آن نمی‌بینیم، ادامه داد: عناصری که این چهل تیکه بودن را موجب شده، مبلمان شهری است.

وی با تاکید بر ضرورت مطالعات شهری و جامعه شناختی در طراحی المان‌ها، گفت: اهل فن باید در این زمینه راهکار بدهند تا چگونه این شهر را برساخت کنیم و متنی را ارائه دهیم که یک تکه باشد که اگر کسی آن را بخواند لذت ببرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام تصریح کرد: شاهد تکوین دو نوع هویت ملی و قومی در ایلام هستیم، هویت ملی را در میدانی مانند میدان خیام می‌بینیم و هویت‌های قومی را مجسمه‌های ولی محمد امیدی، مادر و دختر ایلامی، آیت‌الله حیدری و غلامرضا ارکوازی قابل مشاهده است.

وی گفت: شیرخانی با شعر حشر و نشر دارد و مولانا و حافظ را عمیق خوانده است و این لطافت را به کارهای خود منتقل کرده است و این گونه مجسمه‌ها را از دل سنگ بیرون درمی‌آورد و پیرایش می‌کند.

هر انسانی درد را لمس کند هنرمند است

شکرالله شیرخانی هنرمند مجسمه سازی که اولین برنامه میراث ماندگار به تجلیل از وی اختصاص داشت، اظهار کرد: هنر روزنه و پنجره‌ای است که ما را به جهان دیگر و به خداوند نزدیک کند، هنرمند به دنبال این همه است که چیزهای خارج از پنجره را به داخل بکشاند و چیزهایی را که نداریم را بیاورد و تا همه افراد جامعه از این نداشته‌ها بهره بگیرد.

وی گفت: من وقتی آسیب‌های اجتماعی، رفتارهای خشن و کودکان کار را می‌بینم و وقتی می‌بینم فرهاد خسروی و کودکان 14 ساله مریوانی در برف های کردستان جان شیرین خود را از دست می‌دهند احساس می‌کنم هر انسانی که این درد را در درون خود لمس کند هنرمند است.

وی با قدردانی از همه‌ی مدیران شهری که زمینه حضور هنرمندان را ایجاد کردند، گفت: روزی که شهردار اسبق ایلام مهندس «منصورپور» تندیس مادر را سفارش داد برای هنر و هنرمندان روز خوبی بود و شهردار کنونی ایلام نیز تلاش وافری کردند و این زمینه را به خوبی تداوم داده‌اند که ما در گوشه و کنار شهر این نوع نگاه را به خوبی می‌بینیم.

کد خبر 160271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha