« پلنگ برفی» پیرانشهر ٥ قله مرتفع جهان را فتح کرد

سرویس آذربایجان غربی- «بایزید نیکبخت»، کوهنورد پیرانشهری برای اولین بار در سطح استان آذربایجان غربی عنوان "پلنگ برفی" را از کشور قرقیزستان کسب کرد و جز چهارده کوهنوردی در جهان است که ۵ قله مرتفع جهان و بالای ۷ هزار متر را فتح کرده است. او دیروز پس از فتح «پوبدا»، در میان استقبال چشمگیر شهروندان پیرانشهری، گروه های کوهنوردی از شهرهای همجوار و اقلیم کردستان عراق به زادگاهش بازگشت.

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ «بایزید نیکبخت»، طی سال ها فعالیت کوهنوردی، مدال «پلنگ برفی» کشور قرقیزستان را کسب کرده است. دیپلم یا مدال پلنگ برفی قرقیزستان به کوهنوردانی اعطا می‌شود که موفق به فتح ۵ قله (لنین، کورژونویسکایا، سامانی، خانتنگری و پوبدا) در این کشور شوند.

جنگش چاقوسو، قله پوپدا پنجمین و آخرین قله‌ای است که نیکبخت موفق به فتحش شد، به معنای قله پیروزی که پیشتر پوبدا یا قله (پابدا) نامیده می‌شد، کوهی به ارتفاع ۷۴۳۹ متر واقع در رشته‌ کوه تیان‌ شان در مرز قرقیزستان با چین است و بلندترین نقطه قرقیزستان و تیان ‌شان شناخته می ‌شود.

این قله در سال ۱۹۴۶ به منظور یاد آوری و گرامی‌ داشت پیروزی اتحاد جماهیر شوروی و متفقین در جنگ جهانی دوم قله پیروزی نامگذاری شد.

«بایزید نیکبخت»، کوهنورد موفق و عضو تیم کوهنوردی هه لگورد پیرانشهر پس از یک ماه تحمل سختی صعود به قله‌ پوبدا در کشور قرقیزستان روز چهارشنبه (۲۷ مردادماه) در میان استقبال پر شور شهروندان پیرانشهری به زادگاهش بازگشت.

این کوهنورد نامی پیرانشهری در گفتگوی خود با خبرنگار کردپرس ضمن تقدیر از حضور و همراهی مردم در مراسم بدرقه و استقبال خود گفت: بدون شک دست یابی به چنین موفقیتی هرگز بدون همراهی و حمایت مردم و اطرافیانم بویژه خانواده ام میسر نمی شد لذا در ابتدای کلام باید از آنها تشکر کنم.

وی ادامه داد: سختی این سفر و صعود به قله پوبدا زمانی می تواند قابل تصور باشد که در شرح آن همین بس که بگویم ۲ نفر از جمع تیم ما در راه صعود به قله جان خود را از دست دادند که باعث بروز ناراحتی و مشکلات فروانی در ادامه راه شد اما به نشانه احترام به روح بلند این عزیزان عزممان برای صعود به قله راسختر شد که خوشبختانه به نتیجه هم رسیدیم.

نیکبخت در ادامه سخنان خود عنوان کرد: سختی های صعود به حدی زیاد است که در یک برنامه قابل بیان نیست و می توان گفت که سخت ترین روزهای عمرم را تجربه کردم اما اقرار می کنم که شیرینی حضور مردم در برنامه استقبال آنچنان لذت بخش است که سختی صعود را فراموش کرده ام لذا امیدوارم با کسب این موفقیت برای مردمم خوشحالی و نشاط را به ارمغان آورده باشم و این موفقیت را ابتدا به همشهریانم در پیرانشهر و سپس در سراسر کردستان و ایران تقدیم می کنم.

وی تاکید کرد: صعودمان واقعا سخت و طاقت فرسا بود و بدون شک اگر کوهنوردی با تجربه و دارای عزم پولادین نباشد هرگز موفق به صعود از این قله نخواهد شد چرا که کوهنوردانی در این برنامه حضور داشتند که علی رغم تلاش های قبلی برای سومین بار بود قصد صعود به پوبدا را داشتند که در نهایت موفق شدند‌ و این نشان از سختی صعود به قله پوبدا را دارد

عضو تیم کوهنوردی هه لگورد پیرانشهر در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: با فتح این قله که بعنوان زنجیره قلل بالای ۷ هزار متر جهان در رشته کوه "تیان شان" در مرز قرقیزستان با کشور چین واقع شده است موفق شدم که برای اولین بار در سطح استان آذربایجان غربی و مناطق کردنشین ایران، عنوان "پلنگ برفی" را کسب کنم و جز چهارده کوهنوردی در جهان باشم که ۵ قله مرتفع جهان و بالای ۷ هزار متر را فتح کرده و عنوان پلنگ برفی را کسب کرده اند.

گفتنی است؛ حاجی بایزید نیکبخت، عضو گروه کوهنوردی هه لگورد پیرانشهر سال گذشته نیز موفق شد تا سی متری قله پوبدا در قرقیزستان صعود کند اما در ادامه راه بعلت سختی شرایط صعود و نامساعد شدن آب و هوای منطقه موفق به صعود قله نشدند اما از طرف فدارسیون کوهنوردی روسیه نشان پلنگ برفی به وی اعطا شد. اما به گفته خودش این صعود بدون رسیدن به نوک قله حتی اگر یک متر هم باقی مانده باشد لذت صعود اصلی را ندارد و همین امر باعث شد تا امسال هم در یک برنامه ی کاری عزم به صعود به قله "پوبدا" بگیرد که خوشبختانه پس از سفری طولانی که بیش از یک‌ماهه بطول کشید در نهایت به نوک قله ۷ هزار و ۴۳۹ متری پوبدا صعود کند و با موفقیت به زادگاهش بازگردد.

به گزارش کردپرس، «بایزید نیکبخت»، کوهنورد پیشکسوت پیرانشهری است و سال ها در این حوزه فعالیت دارد.

جايزه پلنگ برفي نیز يك جايزه كوهنوردي در منطقه شوروي سابق است كه به كوهنوردان بسيار باتجربه اعطا مي‌شود. براي دريافت اين جايزه يك كوهنورد بايد بتواند بر فراز تمام كوه‌هاي هفت هزار متري منطقه شوروي سابق بايستد؛ پوبدا سخت‌ ترين و خطرناك‌ ترين قله منطقه جهت صعود كوهنوردان است.

کد خبر 15526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha