واکسیناسیون بیش از 361 هزار رای دام علیه تب برفکی در کردستان/واکسیناسیون طیور بومی علیه نیوکاسل

سرویس کردستان - مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: عملیات واکسیناسیون مرحله اول جمعیت دامی استان علیه بیماری تب برفکی با تلاش شبانه روزی بخش دولتی و غیر دولتی به صورت کاملاً رایگان در مدت ۳۰ روز کاری به پایان رسید و طی آن بیش از 361 راس دام سبک و سنگین در این استان واکسینه شدند.

مجتبی ورمقانی در گفت و گو با خبرنگار کُرد پرس، اظهار کرد: طرح واکسیناسیون تب برفکی با مشارکت ۶۰ نفر در قالب ۲۲ اکیپ عملیاتی پایان یافت و در این مرحله از واکسیناسیون ۳۳۰ هزار و ۴۳۴ راس گوسفند و بز و ۳۰ هزار و ۷۷۰ راس گاو و گوساله در ۷۵۵ واحد اپیدمیولوژیک به صورت کاملاً رایگان واکسینه شدند.

وی افزود: با وجودی که اعتبارات استانی و ملی کاهش چشمگیری ناشی از تحریم های ظالمانه داشته است، اما با تعامل ارزنده سازمان دامپزشکی و مسئولان استان با تخصیص اعتبار و تامین واکسن، فاز اول واکسیناسیون سراسری علیه بیماری تب برفکی در دام های سبک و سنگین با اولویت مناطق کانون، شعاع و نقاط پر خطر در ۶ شهرستان بانه، دهگلان، دیواندره، سروآباد، سقز و مریوان با موفقیت به پایان رسید.

مدیرکل دامپزشکی کردستان ادامه داد: علیرغم کمبود منابع مالی و اعتباری، بالا بودن قیمت واکسن و همچنین پایین بودن بنیه مالی روستاییان، پیگیری برای رایگان بودن واکسن، مساعدت مسئولان ارشد سازمان دامپزشکی و حمایت مسئولان استانی را در برداشت.

ورمقانی یادآور شد: به محض ورود واکسن به استان، در چهار شهرستان دیگر کردستان نیز این طرح به مرحله اجرا در خواهد آمد.

واکسیناسیون طیور بومی علیه نیوکاسل

وی با بیان اینکه مرحله اول عملیات واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل نیز در استان آغاز شده و تا ۲۰ روز ادامه خواهد داشت، بیان کرد: اداره کل دامپزشکی استان در امتداد سیاست های سازمان دامپزشکی، مرحله اول طرح واکسیناسیون کاملا رایگان نیوکاسل طیور بومی را با مشارکت بخش خصوصی آغاز کرده است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: هدف از اجرای این طرح که در راستای برنامه ملی کنترل و کاهش بیماری نیوکاسل انجام می شود، حمایت از ذخایر ژنتیکی طیور بومی، کمک به اقتصاد خانوارهای روستایی و جلوگیری از انتشار و انتقال بیماری به واحدهای صنعتی است.

ورمقانی اظهار کرد: این عملیات به مدت ۲۰ روز کاری و در ۶۰۰ روستای کم برخوردار، دور افتاده، کانون و مناطق پر خطر با استفاده از ۲۰ اکیپ عملیاتی انجام خواهد شد.

وی از روستاییان خواست در طول اجرای طرح رایگان واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل با اکیپ های دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند تا این طرح به صورت کامل اجرا شود.

کد خبر 14496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha