رسیدن به توافق درازمدت با دولت مرکزی سوریه به معنی پذیرش مشروعیت دولت اسد است

سرویس جهان- آویوا مورگان استین به کردپرس گفت: رسیدن کردها به توافق درازمدت با دولت مرکزی سوریه به معنی پذیرش این مسئله است که دولت اسد مشروعیت دارد تا کرسی اصلی قدرت را حفظ کند.

به گزارش کردپرس، آویوا مورگان استین، مشاور رییس دفتر اداره خودگردان کرد سوریه در هلند، در مصاحبه با خبرگزاری کردپرس، از انتخاب های محدود کردهای سوریه، به دلیل محودیت های جغرافیایی و پیچیدگی وضعیت در سوریه و فراوانی تعداد بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای سخن گفت.

آویوا مورگان، مشاور اداره خودگردان در شمال سوریه در پاسخ به این سوال که تاکنون، چه کسی برنده جنگ در سریه بوده است، افزود: از حیث کنترل قلمرو، به نظر می رسد که تا اینجا دولت سوریه برنده جنگ در این کشور است. با این حال، در واقعیت برنده ای وجود ندارد. آنچه هست مردم درمانده و جامعه ای است که برای حقوق انسانی خود و احترام به ایده های دموکراتیک تلاش می کند و نیز قدرت های اشغالگری در سوریه حضور دارند که از طریق سازمان های تروریستی و عوامل خود به دنبال قدرت گرفتن هرچه بیشتر در منطقه هستند.

توافق کردها و دمشق

او به شرایط دشوار کردهای سوریه برای حفظ جایگاه کنونی آنها و مذاکره با دولت مرکزی اشاره کرد و گفت: کردها در یک منطقه خشکی محصور شده اند. ممکن است مذاکره با دولت سوریه یک اقدام عملگرایانه باشد و یا حتی – همانطور که در گذشته نیز اتفاق افتاد- یک ضرورت باشد. اما رسیدن به توافق درازمدت با دولت مرکزی سوریه به معنی پذیرش این مسئله است که دولت اسد مشروعیت دارد تا کرسی اصلی قدرت را حفظ کند. اما دولت بشار اسد هیچ نشانه ای مبنی بر تغییر در رویکرد خود بروز نداده است و هر گونه توافق، در نهایت به بازگشت سرکوب خشونت آمیز سیستم های سیاسی آلترناتیو و مخالفان ختم خواهد شد.

آویوا مورگان استین درباره این که انتخاب بهتر برای کردهای سوریه چیست، گفت: بهترین انتخاب برای کردهای سوریه وجود عامل یا عواملی است که حامی ایجاد سیستم دموکراتیک و رعایت حقوق همه، احترام به حق مشارکت سیاسی و برگزاری انتخابات آزادانه و منصفانه باشد که در نهایت، ایجاد سوریه ای متحد را به دنبال داشته باشد که در آن حکومت به صورتی منصفانه تشکیل شود و رهبر آن نیز به طریقی منصفانه انتخاب شود.

او در مورد این که کردها باید میان روسیه و آمریکا کدام یک را انتخاب کنند، افزود: با این حال، در مورد این که از میان روسیه و یا آمریکا کدام یک از آنها شریک بهتری برای کردها هستند، باید گفت که با فرض این که آمریکا رویکرد سرسختانه ای نسبت به ترکیه داشته باشد و این کشور را به خاطر نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی مسئولیت پذیر کند، واشنگتن انتخاب بهتری برای کردها خواهد بود.

مشاور اداره خودگردان در شمال و شمال شرق سوریه نسبت به ادامه تهدید ترکیه علیه کردهای سوریه هشدار داد و گفت: قطعا ترکیه همچنان تهدیدی جدی برای کردهای سوریه است. دولت ترکیه، همچنان از طریق اشغال و اخراج اجباری ساکنان کرد عفرین در شمال غرب سوریه، تخریب مزارع و باغات کردها در مرز ترکیه و سوریه و جلوگیری از فعالیت های انسانی کردهای سوریه را مورد تهدید قرار داده است.

آویوا مورگان استین درباره این که آیا کردهای سوریه اهرمی برای حفظ حیات خود دارند یا نه، گفت: تنها کارت و اهرم کردهای سوریه داشتن سیستم دموکراتیک است که به حقوق همه مردم در این منطقه احترام بگذارد. کردهای سوریه که در قلمروگشایی دستی ندارند بارها ثابت کرده اند نیروی فوق العاده ای هستند و وقتی با دیگر مردم شمال سوریه مانند جامعه سریانی و اعراب متحد می شوند خود را به عنوان یک شریک با ارزش نشان می دهند.

کد خبر 13736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha