سیستم های نوین آبیاری در 70 هزار هکتار اراضی کشاورزی اجرا شد

سرویس آذربایجان غربی- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از ابتدای اجرای طرح سیستم های نوین آبیاری در استان تا کنون 70 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به شبکه های آبیاری تحت فشارتجهیز شده است.

به گزارش کردپرس ، اکبر کرامتی درجلسه ستاد آبیاری تحت فشار استان بابیان این مطلب افزود : از این میزان ، 3 هزار و 730 هکتار از اراضی کشاورزی در سال 99 به شبکه آبیاری تحت فشار مجهز شده اند و یکهزار و 660 هکتار نیز شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی احداث شده است .

کرامتی اظهار کرد: در راستای سیاست بازسازی و احیای قنوات تعداد 384 رشته قنات از ابتدا ی اجرای طرح تا کنون لایروبی و مرمت شده است.

او ادامه داد: اجرای 983 کیلومتر انتقال آب با لوله و یکهزار و 510 کیلومتر پوشش بتنی کانال و احداث استخر ذخیره آب کشاورزی به ظرفیت 3 هزار و 922 متر مکعب از دیگر اقدامات اجرا شده در بخش مدیریت آب و خاک کشاورزی است .

کرامتی تصریح کرد: امسال نیز پیش بینی می شود چهار و 500 هکتار آبیاری تحت فشار در سطح استان اجرا و به بهره برداری برسد.

او با بیان اینکه طرح جامع شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی آبهای مرزی استان آذربایجان غربی با هدف مطالعه و اجرای طرح شبکه های فرعی و به منظور توسعه و بهبود کشاورزی از محل صندوق توسعه ملی به تصویب رسیده است، افزود: این طرح در قالب 25 پروژه به مساخت 61 هزار و 570 هکتار با اعتباری بالغ بر 21 هزار میلیارد ریال در حال اجراست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، افزود: شبکه های فرعی آبیاری و آبیاری تحت فشار در حوضه ارس و زاب شامل شهرستانهای پلدشت، ماکو، شوط، چایپاره، خوی، چالدران و پیرانشهر از مهمترین طرح های در دست اجرا در حوزه آبیاری تحت فشار هستند.

او ادامه داد: این طرح ها در قالب 25 پروژه از سال 1394 شروع شده و تاکنون 14 هزار و 360 میلیارد ریال اعتبار تخصیص و هزینه شده است که با پیشرفت 96.5 درصد در حال اجراست و معادل 58 هزار هکتار از عملیات اجرایی آن خاتمه یافته است.

کرامتی تاکید کرد: طبق اعلام معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، اراضی کمتر از یک هکتار در صورتی که فاقد توجیه اقتصادی باشند ، سامانه های نوین آبیاری در آنها اجرا نمی شود.

کد خبر 13737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha