دادستان کرمانشاه خروج کاه و کلش را از استان ممنوع کرد

سرویس کرمانشاه _ دادستان عمومی و انقلاب استان با بیان اینکه امسال یکی از کم بارش ترین سال های یک دهه اخیر است، اظهار کرد: با توجه به شیوه زندگی، کوچ نشینی، دامپروری و نوع معیشت بخشی از جمعیت استان که تحت تاثیر شرایط اقلیمی بوده، کاهش بارندگی ها پیامدهایی منفی را برای زندگی آنها به همراه داشته است.

به گزارش کردپرس؛ شهرام کرمی تصریح کرد: کمبود بارندگی ها به شدت میزان پوشش گیاهی و مرتعی مناطق استقرار این جمعیت را کاهش داده تا جایی که طبق آمارها حداقل ۱۲۰ هزار تن تولید علوفه در مراتع و زیر اشکوب جنگل های استان کاهش پیدا کرده که در نهایت می‌تواند به از بین رفتن دامداری در و افزایش بی رویه قیمت دام در استان نیز منتهی شود.

دادستان کرمانشاه افزود: در این راستا حسب گزارش‌های واصله کاه و کلش در سطح استان با قیمت های نامتعارف خریداری شده و به استان خارج می شود که این موضوع موجبات بروز مشکلات متعددی را برای دامداران به همراه داشته است.

وی تاکید کرد: بنابراین، تعدادی از افراد غیر بومی از استان های دیگر با استفاده از دستگاههای مخصوص و ادوات پیشرفته کاه و کلش پس چر مزارع کشاورزی استان را در سطح گسترده و با قیمت های نامتعارف خریداری برداشت و ضمن بسته بندی به مقاصد خارج از استان و گاها خارج از کشور منتقل می کنند.

کرمی گفت: این مسئله باعث شده تا دامپروران استان جهت تعلیف دام‌های خود با کمبود علوفه مواجه شوند و از سوی دیگر این اقدام بالا رفتن قیمت کاه و کاهش تولیدات دامی و افزایش قیمت این محصول و در نهایت نارضایتی عشایر و دامداران استان را به دنبال داشته است.این در حالی است که کرمانشاه به عنوان یکی از قطب های کشاورزی و دامپروری در سطح کشور بشمار می رود.

وی متذکر شد: با توجه به موارد گفته شده و با توجه به شیوع و همه‌گیری بیماری کرونا که منجر به کاهش نیرو در بخش کشاورزی و دامداری و همچنین تغییرات در سیاست‌های صادراتی بسیاری از کشورهای جهان شده و این موضوع در کوتاه مدت منجر به برنامه ریزی و هشدار بسیاری از کشورهای منطقه در زمینه ی امنیت غذایی شده و از سوی دیگر با در نظرگرفتن وضعیت کنونی قیمت ارز که منجر به ارزش چند برابری قیمت محصولات مختلف کشاورزی در کشورهای همسایه شده، احتمال قاچاق آن را توسط دلالان و افراد سودجو چند برابر می‌کند.

دادستان کرمانشاه اعلام کرد: بنابراین بنا به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از عشایر به ویژه در مناطق محروم و دستورات رئیس قوه قضائیه مبنی بر لزوم حمایت قرار قانونی از عشایر و همچنین به به منظور صیانت از حقوق عمومی مقرر است تا پایان تابستان سال جاری فرماندهی پلیس راه استان از هرگونه خروج محموله‌های کاه و کلش به خارج از استان جلوگیری کند.

وی افزود: همچنین فرماندهی انتظامی استان به پاسگاه‌های استان ابلاغ کند که اقدامات پیشگیرانه لازم را اجرایی کنند.

کرمی اضافه کرد: ضمناً تعاونی های عشایری به همراه یازده شرکت تعاونی عشایر آمادگی دارند تا نسبت به خرید و ذخیره سازی کاه و کلش مکشوفه با قیمت‌های مصوب اقدام و آن را در اختیار عشایر قرار دهند.

کد خبر 12494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha