کردستان و عبور از بحران کم آبی/تابستانی پرتنش در راه است

سرویس کردستان - تداوم خشکسالی و کاهش منابع آبی کردستان، بحران کم آبی و تنش های جدی را در این حوزه به راه انداخته و به گفته مسئولان تابستان پرتنشی را در بحث تامین آب شرب شهروندان در شهرها و روستاهای استان خواهیم داشت.

به گزارش کُرد پرس، اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی کردستان روز گذشته با حضور استاندار، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و مسئولان آبفا، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، سازمان صمت و دیگر اعضای این شورا برگزار شد تا در خصوص عبور از شرایط بحران پیش رو در تابستان آینده بحث و اظهارنظر کنند هر چند که مسئولان مدعی هستند مشکلی در این خصوص وجود ندارد و همین سخن با توجه به سابقه مسئولان در بحران های مختلف نگران کننده به نظر می رسد.

استاندار کردستان به کاهش شدید بارش‌ها و وقوع خشکسالی در سال جاری اشاره کرد و گفت: در صورت رعایت مردم و صرفه‌جویی در مصرف آب، تابستان امسال از لحاظ تامین این مایع حیاتی در استان مشکلی نخواهیم داشت.

بهمن مرادنیا اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود، مردم باید در مصرف آب و انرژی صرفه جویی کنند تا بتوانیم فصل گرما و تابستان امسال را بدون بحران سپری کنیم.

وی با بیان اینکه آب از کردستان به استان‌های همجوار انتقال نخواهد یافت، افزود: شرایط امسال بسیار سخت است و نه تنها در کردستان بلکه در خیلی از استان‌های کشور مشکل کاهش بارش و منابع آبی محدود وجود دارد، بنابراین همه باید احساس مسئولیت کرده و برای گذران از شرایط فعلی، آب را بهینه مصرف کنند.

استاندار کردستان خواستار توجه جدی مسئولان به موضوع آب شد و ادامه داد: توسعه استان در گرو تامین آب برای بخش شرب و کشاورزی است و باید قدر این نعمت خدادادی را بدانیم و از آن به درستی بهره‌برداری کنیم.

مرادنیا به انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه آب سنندج تا پایان امسال اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، به زودی آب از این سد به سد قشلاق رهاسازی می‌شود تا تراز حجم آب بالا رفته و آب شرب سنندج از لحاظ کیفیت و طعم و بو مشکل نداشته باشد.

وی بر لزوم عدم استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز توسط شهرداری‌ها تاکید کرد و بیان کرد: با توجه به وضعیت منابع آبی، استفاده از آب شرب در این رابطه، غیرعلمی و نادرست بوده و هزینه‌های دولت را نیز افزایش می‌دهد.

استاندار کردستان به وجود ۱۳ هزار و ۸۰۰ حلقه چاه مجاز در استان اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های مسئول به ویژه شرکت آب منطقه‌ای باید بر این چاه‌ها نظارت داشته و برداشت اضافه آب صورت نگیرد.

مرادنیا خواستار ادامه جدی اجرای طرح‌های آبخیزداری در مناطق شرقی استان شد و اظهار کرد: نگرانی بابت استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و فرونشست زمین وجود دارد، پس نظارت بر استفاده درست از منابع آبی ضروری است.

وی با اشاره به انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم در مدت اخیر، افزود: تلاش می‌کنیم با انتقال آب از این سد به دشت‌های شرقی و شهرهای قروه و دهگلان، مشکل کمبود آب در این نقاط برای همیشه رفع شود.

برنامه‌ریزی برای تامین آب شرب مردم استان انجام شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان نیز در این جلسه بیان کرد: میزان بارش‌ها در فروردین امسال ۱۵ میلیمتر و اردیبهشت پنج میلیمتر بوده که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۳ درصد و ۹۳ درصد کاهش یافته است که این رقم در ۵۲ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

آرش آریانژاد با اشاره به اینکه در سال آبی جاری و تاکنون ۲۹۳ میلیمتر بارش ثبت شده و این رقم در مدت مشابه پارسال ۴۷۷ میلیمتر بود، ادامه داد: امسال سالی خشک و سخت در حوزه مدیریت منابع آب داریم که براساس برنامه سند سازگاری با کم آبی، باید چاره‌ای اساسی اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه در پنج حوضه آبریز استان ۳۶ درصد کاهش بارش اتفاق افتاده است، یادآور شد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد از خرداد تا مرداد نیز بارش‌ها در استان منفی خواهد بود و می‌طلبد دستگاه‌ها و مردم در زمینه مصرف بهیته آب همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان وضعیت پوشش برف اسفند ماه گذشته را در ارتفاعات مشرف به سدها بسیار ناچیز عنوان کرد و بیان کرد: حجم رواناب و آب‌های سطحی استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۴ درصد و در مقایسه با درازمدت ۵۷ درصد کمتر شده است.

آریانژاد بر لزوم بازنگری در تامین آب کشاورزی و صنعت تاکید کرد و گفت: آب مورد نیاز بخش کشاورزی و زیست محیطی را تا حد امکان تامین خواهیم کرد اما قطعا نباید انتظار داشت مانند پارسال تخصیص آب اتفاق بیفتد، چراکه منابع آبی و رواناب کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وی افزود: تمام برنامه‌ریزی‌ها در استان برای تامین آب شرب مردم انجام شده و با توجه به برنامه‌های در دست اجرا و با همکاری شرکت آبفت، به سمتی پیش می‌رویم که قطعی آب در هیچ شهری روی نخواهد داد.

برنامه‌ریزی برای صرفه‌جویی ۲۵۳ میلیون مترمکعبی در بخش کشاورزی

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان هم با اشاره به برگزاری ۱۰ جلسه سازگاری در سال گذشته، اظهار کرد: این برنامه در ۲ فاز اجرا می‌شود که کردستان در این زمینه از استان‌هاز پایلوت و نمونه کشوری است.

عرفان مومن‌پور با بیان اینکه فاز اول این طرح از سال گذشته آغاز شده است، گفت: قرار است در مجموع در قالب این طرح، ۲۵۳.۴ میلیون مترمکعب آب تا سال ۱۴۰۵ صرفه‌جویی شود که ۲۴۷ میلیون مترمکعب آن مربوط به بخش کشاورزی، ۵.۳ بخش شرب و مابقی نیز در بخش صنعت است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی هم پوشانی ۷۴ میلیون مترمکعبی برای صرفه‌جویی بین سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای در بحث آبیاری تحت فشار، اظهار کرد: از مجموع ۲۵۳ میلیون متر مکعب حجم آبی که باید صرفه‌جویی کنیم، ۲۰۴ میلیون مترمکعب آن فقط مربوط به دشت‌های قروه و دهگلان است و کمتر از ۴۰ میلیون مترمکعب به بقیه استان مرتبط است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان ادامه داد: اجرای برنامه‌های تعادل بخشی این شرکت باعث شده که شیب نزولی کسری مخزن و آب نمود دشت‌های قروه و دهگلان کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته و حتی صعودی هم بوده است.

مومن ‌پور به استفاده ۳۰۰ لیتر آب در ثانیه در سنندج برای آبیاری فضای سبز اشاره کرد و یادآور شد: شهرداری‌ها باید تلاش خود را بکار گیرند تا از آب شرب و سالم برای آبیاری پارک‌ها و فضای سبز استفاده نشود.

آبیاری فضای سبز جدید در سنندج بدون استفاده از آب شرب

شهردار سنندج هم با اشاره به اینکه این شهر از لحاظ داشتن سرانه فضای سبز به استاندارد نرسیده است، بیان کرد: در مدت سه سال گذشته ۲ مترمربع سرانه فضای سبز سنندج ارتقا یافته اما هنوز تا استاندارد آن که حدود هشت مترمربع است فاصله زیادی داریم.

حشمت‌الله صیدی با بیان اینکه فضای سبز احداثی جدید بدون استفاده از آب شرب آبیاری می‌شود، گفت: مطالعات اولیه و شناسایی چشمه‌ها و قنوات سنندج در دست اجرا قرار گرفته تا ضمن استفاده از این منابع آبی برای فضای سبز، مانع از ورود این آب‌ها به شبکه فاضلاب شد.

وی با اشاره به اینکه ‌برنامه‌ای ۲۰ ساله برای انجام این کار در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: قرار است تا افق ۱۴۲۰ این طرح اجرا شود و سرانه فضای سبز سنندج به ۱۵ مترمربع ارتقا یابد.

شهردار سنندج با بیان اینکه برای اولین بار از پساب تصفیه‌خانه آب سنندج برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کنیم، افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته و از طریق همین پساب تصفیه‌خانه قسمت‌های شمال و شمال شرق سنندج فضای سبز ایجاد و آبیاری خواهد شد، ضمن اینکه برای آبیاری محوطه دانشگاه کردستان و بخشی از شهرک بهاران، با استفاده از پمپاژ آب رودخانه قشلاق، برنامه ریزی شده است.

برخورد با حفر چاه‌های غیرمجاز ضروری است

دادستان عمومی و انقلاب سنندج هم از شرکت آب منطقه‌ای و دستگاه‌های مرتبط خواست جلسات سازگاری با کم آبی به صورت مرتب و در فاصله کمی برگزار شود، ادامه داد: یکی از پارامترهای اصلی استان در زمینه مشکلات آبی دشت‌های قروه و دهگلان است که باید همه دستگاه‌ها در این رابطه احساس مسوولیت کنند.

محمد جباری بر لزوم برخورد جدی با حفر چاه‌های غیرمجاز تاکید کرد و یادآور شد: باید برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت برای مدیریت منابع آب تدوین شود و دستگاه قضا هم در زمینه حفاظت از منابع آبی با دستگاه‌ها همکاری لازم را خواهد داشت و از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

کد خبر 11244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha