ساخت سریال نوروزی با محوریت مردمان کُرد/

سرویس کردستان- تعدادی از نمایندگان کُرد مجلس از پشت صحنه سریال نوروزی «ن.خ» که شخصیت‌های اصلی آن هموطنان کُرد هستند، بازدید کردند.

به گزارش کردپرس؛ شخصیت اول و بستر روایت یک سریال نوروزی که هموطنان کُرد و مردمان شهرهای غربی کشور است، سبب شد نمایندگان کُرد مجلس از پشت صحنه این سریال در آشیانه هواپیماها در مهرآباد بازدید کنند و در جریان کم و کیف آن که بناست از شبکه یک سیما پخش شود، قرار گیرند.

شخصیت اول سریال «ن.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی که کُرد است که در اثر بروز مشکلات اقتصادی دچار مشکلات متعدد می‌شود و تمام دارایی او یک هواپیمای اسقاطی است.

سعید آقاخانی که خود نیز اهل بیجار کردستان است، توضیحاتی درباره ماجرای این سریال و نحوه ساخت آن برای نمایندگان مجلس ارائه کرد و گفت: داستان این مجموعه در مورد پدر یک خانواده است که مشکل کوچکی برایش ایجاد می‌شود و برای ادای دین خود به مردم دچار دردسر و زحمت می‌شود که البته به یک منطقه و جغرافیای خاص اشاره ندارد و بااحتیاط کامل از لهجه و زبان و پوشش مردم کُرد در سریال استفاده شده است.

حسینی کیا: لزوم رعایت ظرافت‌های ملی و مذهبی کُردها در ساخت آثاری با این محوریت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ سیدجواد حسینی کیا نماینده مردم سنقر در مجلس خواستار رعایت ویژگی‌های اهالی کُرد همچون حرمت خانواده، حمیت و غیرت کُردی، ولایتمداری، همسایه‌داری و مهمان‌نوازی در این سریال شد و گفت: رعایت ظرافت‌های ملی و مذهبی کُردها باید در فیلم‌ها و سریال‌هایی که با محوریت این قوم اصیل و مهم کشور ساخته می‌شود، مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر با یک نگاه باز به این ظرافت‌ها نگریسته شود، ظرفیت‌ لازم برای ساخت دنباله‌های 2 و 3 این سریال نیز وجود خواهد داشت و نمایندگان مجلس در این راستا همراهی و همکاری خواهند کرد و امیدواریم حق منطقه کردستان در این اثر ادا شود.

نادری: آثار تلویزیونی و سینمایی در راستای انسجام و اتحاد ملی تلاش کنند

شهاب نادری نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس بر ضرورت اتحاد، یکدستی و همدلی کل کشور در اقصا نقاط ایران تاکید کرد و گفت: از مسئولان صداوسیما توقع داریم فارغ از اینکه تولیدات آنها درباره چه قومیتی است در راستای انسجام و اتحاد ملی تلاش کنند و از عوامل این سریال خواستاریم به خوبی و در نهایت صحت، آداب و رسوم قوم کُرد را به نمایش بگذارند.

تجری: سریال‌هایی با محوریت اقوام با تاکید بر وحدت ملی ساخته شود

فرهاد تجری نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس نیز توضیح داد: جامعه کُرد شهدای زیادی را تقدیم کشور کرده و در دفاع از مرزهای ایران کوشیده ولی سینما و تلویزیون ایران به خوبی نتوانسته تصویر مناسبی از آنها ارائه دهد.

وی تاکید کرد: صداوسیما به عنوان یک رسانه ملی و فراگیر باید مایه انسجام باشد و سریال‌هایی با محوریت اقوام با تاکید بر وحدت ملی بسازد.

مرادی: تولیدات هنری زمینه‌ای برای نمایش استعداد و توانایی قوم کُرد

منصور مرادی نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس با اشاره به اینکه قوم کُرد مرزدار و غیور بوده و پایبند به مسائل مختلف هستند، گفت: مردم صبور کُرد باوجود کمبود امکانات و برخی مشکلات در آن مناطق است از حداکثر توان و استعداد خود استفاده می‌کنند و درزمینهٔ مسائل فرهنگی و هنری نیز در صورت فراهم شدن زمینه مناسب استعداد و توانایی‌های خود را نشان می‌دهند.

وی افزود: ساخت چنین آثار تلویزیونی باعث باز شدن افق دید مسئولان ملی می‌شود و صداوسیما می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند تا تنگ‌نظری‌های موجود را با پخش کارهای فرهنگی اینچنینی از بین ببرد.

بیگلری: سعید آقاخانی یکی از فرزندان قوم کُرد است

محسن بیگلری نماینده مردم سقز و بانه در مجلس با ابراز خرسندی از اینکه سریالی با محوریت مردم کُرد ساخته می‌شود، سعید آقاخانی را از جمله هنرمندان توانمند و محبوب کُرد دانست که کارنامه موفقی دارد و افزود: مردم کُرد از آقاخانی به عنوان یکی از فرزندان خود انتظار دارند ضمن نمایش تصویری مناسب و روایتی صحیح از این قوم، بتواند با ساخت اثری موفق، حضور خود را در ساخت آثاری با چنین مضامینی ادامه‌دار کند.

وی تأکید کرد: امیدوارم تلویزیون در شبکه‌های دیگر خود برای تمام قومیت‌ها برنامه بسازد؛ ما ایرانیان نیاز به وحدت و همدلی بیشتری داریم تا باهم متحد باشیم و در سریال « نون. خ» به نمایش اتحاد خوش‌بین هستم و امیدوارم هرسال افراد نامی مثل سعید آقاخانی اقدام به تولید این‌چنین سریال‌های کنند.

صفری: ویژگی‌های مردم مناطق کُردنشین به خوبی تصویر شود

احمد صفری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس نیز گفت: صداوسیما با ساخت چندین فصل از سریال «پایتخت» در چند سال اخیر به امر گردشگری، معرفی فرهنگی و جغرافیایی نقاط مختلف کشور به ملت ایران توجه نشان داده و امیدواریم این طرح خوب با ساخت چندین فصل از سریال « نون.خ» نیز ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه مناطق کُردنشین کشور قابلیت‌های فراوانی دارد، افزود: مهمان‌نوازی و غیرت و حراست از وطن، ویژگی مهم مردمان این خطه است که در طول تاریخ به کرات دیده و مشاهده شده و باید در سریال‌ها و فیلم‌هایی که با محوریت این قوم ساخته می‌شود، برای ارائه تصویر مناسب از مردم این خطه کشور تلاش شود.

بر اساس این گزارش؛ سعید آقاخانی که شخصیت اول این سریال و کارگردانی آن را برعهده دارد، توضیح داد: تمام حساسیت‌های لازم برای ساخت این اثر در گروه و در مدیران صداوسیما وجود داشت و ما با احتیاط کار راشروع کردیم.

وی با اشاره به اینکه 80 درصد از عوامل پروژه کُرد هستند، ادامه داد: همبستگی و همفکری لازم در گروه برای اینکه تصویری دقیق از آداب و رسوم و فرهنگ کُردی نمایش داده شود، وجود داشت و امیدواریم نتیجه این تلاش هم در کار دیده شود و بتوانیم قسمت‌های دوم و سوم آن را هم بسازیم.

به گفته آقاخانی، کاراکترها، لوکیشن سریال و تیتراژ آن دارای ویژگی‌های کُردی هستند و حتی آهنگساز و خواننده مطرح کردستان به عنوان خواننده و آهنگساز سریال انتخاب شده است.

نمایندگان کُرد مجلس برای عوامل این سریال آرزوی موفقیت کردند و به تماشای تصویربرداری یک پلان از این سریال نشستند.

آنها در ادامه بخش‌هایی از قسمت‌های تدوین‌شده این سریال را مشاهده کردند.

کد خبر 107034

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha