صادرات سیب در آذربایجان غربی هفت سین را بی سیب نکند

سرویس آذربایجان غربی- استان آذربایجان غربی قطب تولید سیب کشور، با تولیدکنندگانی که می خواهند صادر کنند و مردمی که از افزایش قیمت این محصول ناراضی اند، روبه رو شده است.

به گزارس کردپرس، گرانی سیب در آذربایجان غربی که قطب تولید سیب در کشور است، کاهش قدرت خرید مردم برای فراهم کردن این میوه را درشب عید در پی داشته است.

تولیدکنندگان و باغداران استان که عمدتا خرده مالک هستند محصولاتشان را به واسطه دلالان به بازار عرضه می کنند همین مورد یکی از دلایل افزایش قیمت سیب در بازار بوده است. از سویی دیگر امسال صادرات سیب هم بر گرانی آن اثر گذار بود.

روی آوردن به صادرات سبب، کمبود و گرانی بیشتر این میوه را در استان شکل داد. صادراتی که بدون برنامه ریزی و تامین نیاز داخلی انجام گرفت.

کاهش توان خرید مردم و افزایش صادرات سیب!

زمانی که ممنوعیت صادرات سیب و پرتقال تا پس از عید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد، مسئولان مربوطه در آذربایجان غربی از دریافت نکردن ابلاغیه کتبی این موضوع خبردادند و گفتند؛ وزارت جهادکشاورزی بخشنامه‌ای ‌صادر نکرده است و تا زمانی که به صورت رسمی و کتبی خبر ممنوعیت صادرات سیب را دریافت نکنیم نمی‌توانیم در این باره اقداماتی انجام دهیم و صادرات ادامه دارد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی 12 اسفند ماه سال جاری به ایلنا گفته بود؛ تاکنون هیچ ابلاغیه‌ای از سوی وزارت جهادکشاورزی مبنی بر ممنوعیت صاردات سیب دریافت نکرده‌ایم و صادرکنندگان می توانند پیگیری‌های لازم خود را از طریق گمرکات انجام دهند و سپس اقدام به صادرات کنند.

از سویی دیگر رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی معتقد است؛ اجرای ممنوعیت صادرات به ضرر اقتصاد سیب استان و کشاورزان است و مردم برای فروش مابقی سیب‌های خود دچار مشکل می‌شوند علاوه بر این خواستار تامین کمبود میوه شب عید استان‌های دیگر نیز شده‌ایم.

در 10 ماه نخست سال جاری 45 هزار تن سیب به ارزش 28 میلیون دلار از آذربایجان غربی صادر شده است. اما با این وجود رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه از کاهش 30 درصدی صادرات سیب در استان خبر داده است و تعهد پیمان‌سپاری ارزی و کاهش تولید را مانع اصلی صادرات عنوان کرد.

به گفته تاج‌الدینی بازارهای داخلی کشش قابل توجهی ندارند؛ چراکه توان خرید مردم کاهش و قیمت‌ها افزایش یافته است. امسال صادرات محصول سیب، طبق روال سال‌های قبل، در حال انجام بوده و بازارهای عراق، افغانستان و هندوستان پذیرای سیب آذربایجان غربی هستند.

قاچاق میوه به کشورهای همسایه دلیل کمبود و گرانی‌ محصولات

مطابق اعلام اتحادیه سردخانه داران حدود 170 هزار تن سیب در سردخانه‌های استان موجود است و برای تامین میوه شب عید سه هزار تن پرتقال و یک هزارتن سیب نیز خریداری شده است.

آذربایجان غربی با تولید سالانه ۱.۲ میلیون تن سیب درختی رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده و قطب تولید سیب کشور به شمار می رود اما هم اکنون این استان با کمبود و گرانی سیب مواجه شده است، در حالی که یکی از صادرکنندگان مهم سیب کشور به شمار می رود، ولی تبدیل به وارد کننده این محصول شده است.

خودداری باغداران از فروش سیب های ذخیره شده در سردخانه های استان به دلیل مشخص نبودن قیمت و نیز با هدف فروش سیب با قیمت بالاتر از مهمترین دلایل کمبود سیب در استان است. به همین منظور برای جبران کمبود سیب و رفع نیاز مردم ۳۰ تن سیب روزانه به آذربایجان غربی وارد کردند، اما با وارد کردن سیب از استان های همجوار افزایش قیمت این محصول به دلیل هزینه های ناشی از واردات به استان تحمیل شد.

با کاهش ارزش پول ملی کشور سودجویان اینبار به فکر قاچاق میوه به کشورهای همسایه چون عراق افتاده اند از سویی دیگر افزایش صادرات میوه هم سبب شده تا کشور با کمبود و در نهایت گرانی این محصولات مواجه شود.

کنترل‌ افزایش قیمت بازار میوه که سیب یکی از آن ها است را می توان با جلوگیری از صادرات این محصولات در آستانه سال جدید و نظارت دقیق بر قیمتها فراهم کرد. بازاری که در این روزهای پایانی سال فشار مضاعفی بر جیب قشر ضعیف وارد می کند.

کد خبر 107028

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha