فعالیت تورهای غیرمجاز گردشگری در کردستان تعطیل می شود

سرویس کردستان - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از شناسایی تورهای غیر مجازی که در زمینه طبیعت‌گردی و سفرهای گروهی در استان فعالیت دارند، خبر داد.

به گزارش کرد پرس, یعقوب گویلیان در نشست با روسای انجمن‌ها و جوامع گردشگری استان کردستان, اظهار کرد: با پیگیری معاونت گردشگری و واحدهای نظارتی اداره کل تورهای غیر مجاز در سطح استان شناسایی شده‌اند که پس از هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط به منظور جلوگیری از فعالیت آنها، وارد عمل خواهیم شد.

وی انسجام و هماهنگی بین بخش خصوصی و اداره‌کل را لازمه توسعه در حوزه گردشگری دانست و افزود: انسجام بیشتر موجب نتیجه بهتر در تمامی بخش‌ها خواهد شد و این اداره‌کل تمام اقدامات لازم را برای توسعه همکاری با بخش‌های خصوصی استان را انجام خواهد داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان رعایت استانداردهای رفتاری در روستاهای هدف گردشگری توسط تورهای طبیعت‌گردی را به عنوان یک اصل مهم عنوان کرد و ادامه داد: اگر الگوهای رفتاری توسط شرکت کنندگان در تورهای طبیعت‌گردی در مقاصد گردشگری رعایت نشود ناچار به تعطیلی این بخش خواهیم بود و مسئولیت این امر مهم برعهده دفاتر طبیعت‌گردی است.

گویلیان یادآور شد: طبیعت و محیط‌زیست بعنوان دو کالای قابل عرضه و گرانبها در تمامی تورهای گردشگری است بنابراین لازم است در راستای حفظ این این کالاهای ارزشمند، مدیران تورهای طبیعت‌گردی اقدام کنند.

وی به برنامه‌ریزی برای اجرای تورهای فم‌تور در استان اشاره کرد و بیان کرد: یکی از راه‌های پایداری در صنعت گردشگری اجرای تورهای اصولی با لحاظ حفظ محیط زیست، معماری، فرهنگ و آداب‌رسوم جوامع محلی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان برگزاری جلسات تخصصی با دهیاران و بخشداران روستاها و مقاصد گردشگری را مهم ارزیابی کرد و گفت: تقویت و توسعه دفتر خدمات‌گردشگری در مرز باشماق مریوان و راه اندازی دفتر خدمات‌گردشگری در مرز سیران‌بند بانه را پیگیری خواهیم کرد.

‍گردشگران صرفا در مراکز اقامتی رسمی اسکان داده شوند

رئیس جامعه هتلداران کردستان نیز در این نشست بر لزوم اسکان مسافران در مراکز اقامتی دارای مجوز تاکید کرد و اظهار کرد: همواره مدیران هتل‌ها و مهمان‌پذیرهای استان با تورهای مجاز همکاری داشته‌اند و این همکاری را بعنوان راهکار توسعه اصولی گردشگری در استان مد نظر قرار دارند.

عبدالحمید حمیدی با اشاره به نیاز هتل‌ها و مهمان‌پذیرهای استان به حمایت‌های بیشتر از جانب دولت افزود: مراکز اقامتی که در زمینه اشتغال پایدار و توسعه اصولی گردشگری نقش اساسی دارند، باید بیشتر حمایت شوند.

وی لزوم همکاری بیشتر شرکت‌های آب، برق، گاز و مخابرات را در راستای تسهیل در پرداخت قبوض مصرفی مراکز اقامتی را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: رضایت جامعه هتلداران از حمایت این شرکت‌ها از زمان شیوع ویروس کرونا پایین بوده و نیاز است این مراکز همکاری و تعامل بیشتری در این خصوص با مراکز اقامتی رسمی داشته باشند.

رئیس جامعه هتلداران کردستان به لزوم توسعه مراکز عرضه محصولات صنایع‌دستی بومی استان در روستاها و مناطق هدف گردشگری استان اشاره کرد و ادامه داد: عرضه محصولات بومی و صنایع‌دستی نه تنها موجب جذب گردشگران بیشتر به استان خواهد شد بلکه زمینه معرفی بیشتر این محصولات، ایجاد اشتغال و توسعه آنها را نیز فراهم خواهد ساخت.

وسایل نقلیه‌ای که به تورهای غیرمجاز خدمات ارائه می‌دهند مجازات خواهند شد

همچنین معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در این نشست بیان کرد: برنامهریزی لازم به منظور جلوگیری از ارائه خدمات توسط اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها و سایر وسایل نقلیه‌ای که به تورهای غیر مجاز خدمات ارائه می دهند در این معاونت انجام خواهد شد.

آرمان وطن‌دوست با اشاره به لزوم رعایت موازین اسلامی و شرعی در تمامی تورهای گردشگری و طبیعت‌گردی در سطح استان یادآور شد: فضای مجازی توسط معاونت گردشگری و حراست اداره‌کل رصد می‌شود و تورهای غیرمجازی که تاکنون شناسایی شداند، با آنها برابر مقررات برخواهد شد.

وی به لزوم همکاری بخش‌های خصوصی به ویژه دفاتر خدمات‌مسافرتی، راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، جامعه هتلداران در معرفی افراد فاقد مجوز اشاره کرد و گفت: نتیجه نهایی این جلسه پس از جمع‌بندی در جلسه شورای امنیت گردشگران استان مطرح و تصمیمات لازم در این راستا اتخاذ خواهد شد.

کد خبر 9606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha