درخواست دستگیری گروهبان ژاندارمری موسی اورهان بار دیگر رد شد

سرویس ترکیه - دادگاه درخواست دستگیری موسی اورهان گروهبان ژاندارمری متهم به تجاوز در شهر سرت را بار دیگر رد کرد.

به گزارش کردپرس، به نقل از "گازته دیوار" ایپک ار (İpek Er), دختر کردتبار ۱۸ ساله که در منطقه بشیری استان باتمان زندگی می کرد پس از نوشتن نامه ای، در ۱۶ جولای ۲۰۲۰ با شلیک گلوله خودکشی کرد. تلاش یک ماهه پزشکان برای نجات جان او بی فایده بود و ایپک جان خود را از دست داد. به نقل از گازته دیوار و روزنامه صباح "ایپک ار" در نامه خود نوشته بود که به وسیله یک گروهبان ژاندارمری، دزدیده شده و مدت ۲۰ روز در زیرزمین خانه او زندانی شده و مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است. به دنبال این موضوع که جنجال زیادی در رسانه ها ایجاد کرد، "موسی اورهان" (Musa Orhan) بازداشت شد. گزارش های پزشکی قانونی از آسیب جدی و ضرب و شتم ایپک خبر می داد. موسی اورهان پیش از بازداشت شدن در تهدید مادر ایپک "حکمت" گفته بود: «هر کاری دلتان می خواهد بکنید، بارها این کار را کرده ام و هیچ کسی هیچ غلطی نمی تواند بکند. من پشتم گرم است.» در تحقیقات پلیس پیامک های موسی اورهان نیز افشا شد که به این موضوع صحه می گذاشت. او به دوستش نوشته بود: «بار اولم نیست. کسی هیچ کاری نمی تواند بکند. »
به نقل از روزنامه صباح و سی ان ان ترک، "سلیمان سویلو" وزیر کشور ترکیه در نشست خبری در ماه آگوست به خبرنگاران گفت: «این گروهبان ژاندارمری بلافاصله از کار برکنار می شود. ما پیگیر روشن شدن این اتفاق هستیم. این جسد متعلق به ماست و ما خودمان صاحب عزا هستیم چون اولا مسئولیت امنیت شهروند بر عهده ما بوده و دوم این که برادر این دختر پلیس و همکار خود ماست. بنابراین ما این خانواده را از خودمان می دانیم و اجازه نمی دهیم HDP, و PKK از این ماجرا به نفع خود استفاده تبلیغاتی بکنند.»
در ادامه پس از چند ماه علیرغم پیگیری جمعی از وکلا، نمایندگان زن حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، و نهادهای حمایت از حقوق زنان، موسی اورهان در چندین جلسه دادگاه از حق قانونی خود مبنی بر سکوت کردن استفاده کرد و در دادگاه به دلیل نبود مدارک کافی جهت اثبات تجاوز بیگناه شناخته و آزاد شد.
آنگونه که گازته دیوار نوشته هفته پیش در آخرین جلسه دادگاه به نمایندگان HDP و اعضای نهادهای حقوق بشری اجازه ورود به دادگاه داده نشد، و رای دادگاه خشم مردم را برانگیخت.
وکیل خانواده ایپک "نسرین بیلگین" در برنامه خبری زنده تلوزیونی خلق تیوی (HALK TV )، اشاره می کند : به نظر می رسد دستکاری و مداخله نهاد های امنیتی و سیاسی در این پرونده به این دلیل است که جلوی رسانه ای شدن هر چه بیشتر چنین اتفاقاتی در این منطقه گرفته شود. با این همه زنان ترکیه به همراهی مادر ایپک شتافته، با ایجاد هشتگ «موسی اورهان باید دستگیر شود»، خواستار زندانی شدن موسی اورهان شدند.
گفتنی می شود در زندان های ترکیه عرفی وجود دارد که اگر کسی به اتهام تجاوز به زندان بیافتد، با همکاری و چشم پوشی مقامات زندان، به دست زندانیان مجازات شده و کشته می شود.

کد خبر 5427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha