سهم کردها در عراق بعد از سقوط صدام حسین

سرویس جهان- رویترز نوشت: درست است که کردها بعد از سقوط رژیم صدام حسین توانستند منطقه ای خودگردان برای خود ایجاد کنند اما این دو حزب کردی بودند که بر سر ثروت های این منطقه به کشمکش و منازعه پرداختند.

به گزارش کردپرس، خبرگزاری رویترز در گزارشی پیرامون وضعیت کنونی عراق پس از گذشت سالها از سقوط رژیم صدام حسین، با برخی شهروندان این کشور از جمله در اقلیم کردستان مصاحبه کرده است.

این خبرگزاری درباره تاثیر تغییر حکومت در عراق نوشت: کردهای عراق بعد از سقوط صدام حسین توانستند منطقه ای خودگردان برای خود دست و پا کنند اما وضعیت بعد از این تغییرات برای آنها راضی کننده نبوده است.

رویترز درباره تاثیر سقوط صدام برای کردها نوشت: کردها توانستند برای خود منطقه ای شبه خودمختار در شمال این کشور ایجاد کنند و شرکت های نفت و گاز بین المللی را برای سرمایه گذاری در این منطقه جذب کنند. اما دو حزب کردی اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق بر سر منابع و ثروت آن با هم به کشمکش و رقابت پرداختند.

این خبرگزاری در ادامه با اشاره به تلاش احزاب کرد برای دست یافتن به استقلال بیشتر نوشت: وقتی کردها در سال 2017 اقدام به برگزاری رفراندوم کردند دولت مرکزی عراق با اعزام نیرو اقدام به بازپس گرفتن برخی مناطق کرد و سهم بودجه این منطقه را قطع کرد.

شهروندان کردی که با رویترز مصاحبه کرده اند معتقدند که در زمان صدام حسین تنها یک خانواده اقدام به غارت ثروت و منابع عراقیها می کرد اما بعدا صدها تن شبیه به او پیدا شدند تا منابع را به یغما ببرند.

آراس عبدی، شهروند ساکن حلبچه که در جریان بمباران شیمایی این شهر توسط عوامل صدام حسین 12 تن از نزدیکان خود را از دست داده، اقدام برای نابودی حکومت صدام را قابل توجیه دانسته اما معتقد است حتی مسئله ای مانند قتل عام در حلبچه به مسائل سیاسی گره خورده است.

رویترز در ادامه به وضعیت برخی اقلیتها مانند کردهای ایزدی پرداخت و نوشت: ایزدیها نیز که با آمدن داعش خانه و کاشانه خود را از دست داده و با قتل عام روبرو شدند، همچنان آواره کمپها هستند و به دلیل اختلافات اربیل و بغداد و با وجود امضای توافق نامه برای عادی سازی وضعیت شنگال، هنوز نتوانسته اند به موطن خود باز گردند.

کد خبر 44002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha