۱۰۰ بنای تاریخی آذربایجان غربی در نوروز آماده بازدید گردشگران هستند

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: در سطح استان ٥ هزار و ۱۶۶ تخت اقامتی وجود دارد و نوروز امسال ۱۰۰ بنای تاریخی اعم از موزه و تفرجگاه‌های سطح استان آماده بازدید گردشگران هستند.

به گزارش کردپرس، مرتضی صفری در نشست خبری اظهار کرد: در حال حاضر ۸۳ پروژه عمرانی با اعتبار ۶۹ میلیارد تومانی در حال ساخت بوده که تاکنون ۲۷ میلیارد تومان از اعتبارات استانی به آن تخصیص و از سفر رئیس‌جمهور نیز ۶ میلیارد تومان تاکنون اختصاص یافته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: در سال گذشته ۹۰ میلیارد تومان از محل مشاغل خانگی تسهیلات پرداخت شده اما امسال ۱۴۱ میلیارد تومان از منابع مختلف به هنرمندان صنایع‌دستی استان پرداخت شده و برای ۷۵۲ نفر اشتغال ایجاد شده است.

او ادامه داد: امسال ۱۵۸ مورد موافقت اصولی صادر شده که عملیات عمرانی ۵۲ مورد آن با چهار هزار و ۹۷۰ میلیارد حجم سرمایه‌گذاری و یک هزار و ۱۲۶ نفر اشتغال آغاز شده است.

صفری با بیان اینکه یک هزار و ۷۴۹ اثر در آذربایجان غربی ثبت ملی شده که از این تعداد یک هزار و ۵۷۶ مورد مربوط به بنا و محوطه تاریخی و ۸۷ مورد اثر ناملموس است، تصریح کرد: استان دارای آثار تاریخی ثبت جهانی همچون کلیسای زور زور ماکو، قره کلیسا چالدران، تخت سلیمان تکاب با ثبت جهانی است و پرونده ۲ اثر تپه حسنلو و بسطام در فهرست موقت ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته است.

او اضافه کرد: همچنین ۲۰۰ اثر از جمله بنا، تپه و محوطه تاریخی در استان نیز شناسایی و جهت ارسال برای ثبت ملی در مرحله تکمیل اطلاعات هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با بیان اینکه در استان ۲۷۴ واحد گردشگری از جمله دفاتر و مراکز تفریحی، مراکز سلامت، مجتمع گردشگری، هتل و اقامتگاهها و... وجود دارد، گفت: در سطح استان دو هزار و ۱۸۳ اتاق با ٥ هزار و ۱۶۶ تخت اقامتی وجود دارد و نوروز امسال ۱۰۰ بنای تاریخی اعم از موزه و تفرجگاه‌های سطح استان آماده بازدید گردشگران هستند.

او با اشاره به اینکه از بین ۳۰۰ رشته شناسایی شده در صنایع دستی کشور، ۸۱ رشته در بخشهای چرم، هنرهای چوب، سفال، فرش، گلیم و رودوزی در استان فعال است، گفت: ۳۱۶۴ مجوز صنایع دستی در ۳ حوزه انفرادی، صدور کارت شناسایی و کارگاه در استان صادر شده است.

صفری بیان کرد: با توجه به کمبود فضا در موزه باستان‌شناسی ارومیه تنها ۱۰ درصد آثار تاریخی در معرض بازدید علاقه‌مندان قرار گرفته و توسعه این موزه و ایجاد موزه‌های ارتش، والیبال، موزه پلیس، و موزه آموزش و پرورش و بانک در دستور کار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: بازدید از موزه‌ها امسال سه برابر شده چنانکه ۴۴۲ هزار و ۵۷۰ نفر از موزه‌های استان بازدید کردند.

کد خبر 43936

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha