کردهای ایزدی در دهوک خواهان  اختصاص کرسی اقلیتها به آنها هستند

سرویس عراق و اقلیم کردستان _ باوجود اختلافات میان احزاب به خصوص اتحادیه میهنی وپارتی بر سر تقسیم کرسی اقلیت‌ها در حوزه‌های انتخاباتی، کردهای ایزدی در استان دهوک خواهان اختصاص کرسی خود در پارلمان کردستان هستند .

به گزارش کردپرس به نقل از روداو: شمو قاسم عضو ارشد مقر لالش گفت:« ۱۱کرسی بعنوان کرسی اقلیتها در پارلمان کردستان وجود دارند که نقش خود را ایفا می‌کنند، با اینکه در مجلس عراق به کردهای ایزدی کرسی مخصوص اختصاص داده شده است اما در پارلمان کردستان هیچ کرسی به ما بعنوان اقلیت‌های ایزدی داده نشده است.تا از ما نمایندگی کنند.»
وی اشاره کرد: ما ایزدیها کرد هستیم و به کرد بودن خود افتخار می‌کنیم ، اما خود را محق می‌دانیم که بعنوان یک اقلیت مذهبی، کرسی مخصوص خود را در پارلمان کردستان داشته باشیم چون در پارلمان بعنوان قدرت قانونگذاری می توانیم از حقوق هم کیشان خود دفاع کنیم.
کردهای ایزدی مدت ۱۴ سال است که خواهان اصلاح قانون فرقه‌ها و حفظ حقوق کردهای ایزدی هستند اما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.
به گفته «شمو قاسم» در مرز استان دهوک اقلیت کردایزدی نزدیک به ۱۰% از ساکنین این استان را تشکیل می‌دهند و حق دارند که در پارلمان دو کرسی اقلیت برای آنها فراهم شود و نماینده خود را داشته باشند.
اختلافات سیاسی میان احزاب و پارتی و اتحادیه میهنی مشخصا بر سر اصلاح قانون انتخابات ،شکل فعلی کمیسیون انتخابات، روش برگزاری انتخابات از یک حوزه‌ای به چند حوزه‌ای و تقسیم کرسی اقلیت‌ها در حوزه‌های انتخاباتی است.
وی اشاره کرد: تا حالا هیچ صحبت رسمی برای اختصاص کرسی ایزدیها صورت نگرفته است، اما در زمان اصلاح قانون انتخابات پارلمان کردستان تقاضای خود را برای اختصاص یک یا دو کرسی در حوزه دهوک ارائه می دهیم.

کد خبر 43819

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha