افتتاح فاز اول حوضه آبخیزداری شیخ جعفر – آجی چای قروه

فاز اول طرح بزرگ آبخیزداری شیخ جعفر – آجی چای قروه با هدف کنترل روان آب های سطحی و سیلاب و مقابله با هرزآب در با حضور مسئولان استان کردستان اجرا شد.

به گزارش کرد پرس، استاندار کردستان در مراسم افتتاح فاز اول حوضه آبخیزداری شیخ جعفر - آجی چای به مساحت 32 هزار هکتار که در این شهرستان انجام شد، با بیان اینکه با اجرای این طرح، نهضت بزرگ آبخیزداری در کردستان آغاز شده است، گفت: با اولویت قائل شدن به این طرح ها به استفاده بهینه از منابع آبی موجود در استان کمک می کنیم.

اسماعیل زارعی کوشا با بیان اینکه تسریع در تکمیل این طرح از اتفاقات و بحران های ناشی از سیلاب های احتمالی که متوجه کشتزارها است، جلوگیری می کند، افزود: از اجرای طرح های حوزه آبخیزداری و آبخوان داری در استان حمایت می کنیم.

وی اظهار کرد: اجرای طرح های آبخیزداری علاوه بر کنترل روان آب های سطحی و سیلاب و جلوگیری از فرسایش خاک، باعث تغذیه سفره های زیرزمینی و بهبود محصولات کشاورزی می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان نیز در این مراسم با بیان اینکه، زیرحوضه شیخ جعفر - آجی چای از سرشاخه های کوه بدر قروه به مساحت 11 هزار هکتار است، بیان کرد: این حوضه شامل 8 روستاست که با تزریق اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی، 8 سازه آن با انعقاد قرارداد 13 میلیارد تومان در فاز نخست بهره برداری شد.

بهزاد شریفی پور مساحت این حوضه را 32 هزار هکتار اعلام کرد و ادامه داد: از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به کردستان، 24 میلیارد و 100 میلیون تومان برای اجرای کلی این طرح تصویب شد.

وی یادآور شد: مدیریت ریسک سیلاب و کاهش هدر رفت جریان های سطحی، کنترل فرسایش و ممانعت از انتقال رسوب به پایین دست، افزایش زمان تمرکز حوضه و تخلیه تدریجی هرزآب به منظور کنترل سیلاب از اهداف این پروژه است.

کد خبر 43685

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha