کردها نباید از مکان‌های اصلی سکونت خود آواره شوند

سرویس سوریه - مجلس سوریه دموکراتیک(MSD) با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به سیاست‌های تغییر بافت جمعیتی که دولت ترکیه علیه کردها در مناطق شمال غرب سوریه در پیش گرفته است، ضمن محکوم کردن اقدام دولت ترکیه اعلام کرد که کردها نباید از مکان‌های اصلی سکونت خود آواره شوند.

به گزارش کردپرس، مجلس سوریه دموکراتیک(MSD) با انتشار بیانیه‌ای در خصوص سیاست‌های تغییر بافت جمعیتی که دولت ترکیه علیه کردها در مناطق شمال غرب سوریه در پیش گرفته است، ضمن محکوم کردن این اقدام اعلام کرد که کردها نباید از مکان‌های اصلی سکونت خود آواره شوند.

در بیانیه MSD که در آژانس خبری هاوار منتشر شد، آمده است: «از زمان آغاز فاجعه زلزله در ۶ فوریه، MSD تمام فرصت‌های سیاسی و دیپلماتیک خود را برای خدمت به مردم زلزله‌زده سوریه به کار گرفت و از ارتباطات خود جهت بازکردن گذرگاه‌های بشردوستانه برای عبور کمک‌ها و مواد لازم برای زلزله‌زدگان استفاده کرد. MSD ابتکارات منطقه‌ای را در داخل سوریه، شامل ابتکارات شهروندان، مردم و حتی ابتکارات مدیریت خودگردان را تشویق کرد. پس از گذشت دو هفته از رخداد فاجعه زلزله، سیاست‌های به کار رفته در مورد این فاجعه، فرصت‌های نجات شهروندان را از زیر آوار از بین برد و زلزله‌زدگان را از امدادرسانی محروم کرد.»

در ادامه MSD اعلام کرد که گروه‌های مسلح وابسته به دولت ترکیه، ورود کمک‌های مدیریت خودگردان را که در مدت کوتاهی وارد گذرگاه‌ها شد، به مناطق شمال غرب سوریه ممنوع کردند. این گروه ها، از سیاست‌های دولت ترکیه در برابر قربانیان سوری دفاع کردند و ثابت شد که نهادهای دولت ترکیه نمی‌توانند به وظیفه خود در قبال شهروندان داخل ترکیه نیز عمل کنند. سیاست داخلی ترکیه یا بیانیه حزب عدالت و توسعه(AKP) اعلام داشت که ابتدا باید قربانیان ترک را نجات داد و دولت ترکیه از حاکمیت نژادپرستانه خود برای نجات شهروندان و کمک به افراد نیازمند استفاده کرد. اما جنایتی که علیه قربانیان سوری در شمال غرب سوریه انجام شد به نمایندگی از دولت ترکیه بود. به پیروی از دولت ترکیه، گروه‌های وابسته به ترکیه از کمک‌های مدیریت خودگردان استقبال نکردند و اطلاعیه هیئت دفاع از غیرنظامیان را مبنی بر نیاز به کمک‌های مدیریت خودگردان نادیده گرفتند. اما به خاطر وظایف انسانی، اخلاقی و میهنی خود، ما تلاش کردیم کمک کنیم، هرچند می‌دانیم که هیچ باوری برای همکاری این گروه‌ها وجود ندارد.

در بیانیه MSD همچنین آمده است: «ما به شدت سیاست‌های تغییر بافت جمعیت را که دولت ترکیه علیه کردها در شمال غرب سوریه انجام می‌دهد محکوم می‌کنیم. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که با مداخله خود بر آنها فشار بیاورد تا کردها از مکان اصلی خود آواره نشوند، همانگونه که تاکنون بیش از ۷۰ درصد ساکنان عفرین آواره شده‌اند.

ما در مورد تأمین مالی حاکمیت دولت ترکیه از کمک‌های بین‌المللی به سوری‌ها، به خصوص کمک‌هایی که بعضی از دولت‌ها برای ساختن مکان‌ها و روستاهای جدید در سرزمین شهروندان کرد فرستاده‌اند، هشدار می دهیم. ما همچنین حملات دولت ترکیه علیه شمال و شرق سوریه را محکوم می‌کنیم. نیروهای ارتش ترکیه در دو هفته گذشته روستای «محمودیه» و چند خودرو را هدف حملات پهپادی قرار داده‌اند.»

کد خبر 43110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha