یک بحران اخلاقی بین‌المللی و منطقه‌ای وجود دارد

سرویس سوریه - شهروندان حسکه ضمن محکوم کردن بسته بودن گذرگاه‌های مرزی سوریه، آن را یک بحران اخلاقی بین‌المللی و منطقه‌ای خواندند.

به گزارش کردپرس، شهروندان حسکه بستن گذرگاه‌های مرزی با سوریه را که مانع رسیدن کمک‌ها برای قربانیان زلزله‌ توسط نیرو‌های بین‌المللی و منطقه‌ای می‌شود محکوم کردند و آن را اقدامی غیر‌اخلاقی خواندند.

به نوشته آژانس خبری هاوار، گذرگاه «تل‌کوچر» از سال ۲۰۲۰ به دلیل وتوی روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل بسته شده است. از سوی دیگر گذرگاه «باب‌الهوی» در ادلب تحت حاکمیت دولت ترکیه و شبه‌نظامیان «جبهه‌النصره» باز است.

با وجود تصمیم آمریکا برای کاهش تحریم‌های سوریه به مدت ۱۸۰ روز، وضعیت تغییری نکرده و تحریم شمال و شرق سوریه حتی پس از زلزله نیز ادامه یافته است.

در این خصوص محمد بشیر عضو هیئت رئیسه اتحادیه روشن‌فکران منطقه «جزیره» گفت: «در این شرایط سخت باید از موانع عبور کرد، درگیری‌های سیاسی برداشته شوند و گذرگاه‌های مرزی باید برای ورود کمک‌های بشردوستانه به مناطق ویران‌شده باز شوند.»

بشیر با اشاره به اینکه حزب دمکرات کردستان (PDK) به دلیل فشارهای دولت ترکیه اجازه عبور کمک‌ها از سمالکا را نمی‌دهد، گفت: «این مسئله به این دلیل است که این احزاب جایگاه سیاسی مدیریت خودگردان را به رسمیت نمی‌شناسند و نقش آن را نادیده می‌گیرند.»

همچنین «دهام ستام» نویسنده و کارگردان تئاتر با بیان اینکه مسئله حقوق بشر هدف اول دولت‌ها نیست، بلکه بعد سیاسی برای آنها مهمتر است، گفت: «یک بحران اخلاقی بین المللی و محلی وجود دارد.»

کد خبر 42993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha