اعلام جرم علیه اردوغان و وزرای کابینه اش به دلیل مسئولیت آنها در کشتار هزاران نفر در زلزله

سرویس ترکیه - حسین جمشید، وکیل دادگستری با مسئول دانستن رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و شماری از وزرای کابینه او در بالا رفتن شمار کشته های زمین لرزه مرعش و آنتپ، علیه آنها اعلام جرم کرد.

به گزارش کردپرس، حسین جمشید، وکیل دادگستری با مسئول دانستن رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، مراد کوروم وزیر محیط زیست و شهرسازی، سلیمان سویلو وزیر کشور، خلوصی آکار وزیر دفاع، فخرالدین قوجا وزیر بهداشت و عادل قارا اسماعیل اوغلو وزیر حمل و نقل و زیرساخت ها، در بالا رفتن شمار جانباختگان در زلزله های مرعش و آنتپ، علیه آنها اعلام جرم کرد.

بنا بر گزارش موج کوتاه (Kısa Dalga)، در این دادخواست نام بسیاری از شهرداران و اعضای شورای شهر که در بین سال های 1999 تا 2023 در شهرهای مرعش، ختای، آدی یامان، آنتپ، آدانا، مالاتیا، کیلیس، عثمانیه و اورفا مسئولیت داشته اند و همچنین مدیران پروژه های عمرانی، به علاوه مدیران و اپراتورهای شبکه های مخابراتی (GSM) وجود دارد.

جمشید در گفتگو با رسانه موج کوتاه، با یادآوری این که در زلزله کوبه در ژاپن در سال 1995 تاکومی اوگاوا معاون شهردار کوبه با خودکشی به زندگی خود پایان داد، گفت: «مسئولان ترکیه خیلی راحت می گویند این یک فاجعه است و نه کسی به دلیل سهل انگاری و کوتاهی دولت عذرخواهی می کند و نه کسی تا الان استعفا کرده است.»

جمشید با بیان این که دولت ترکیه و در درجه اول شخص اردوغان که 20 سال است در قدرت هستند و هیچ کاری برای زلزله نکرده اند، آنها را به ساخت و پاخت با پیمانکاران پروژه های غیر قانونی برای دریافت پول متهم کرد.

این وکیل دادگستری با اشاره به سخنان اردوغان که منتقدان به عملکرد او در زمان زلزله را بی شرف نامیده بود، گفت: «دولت مسئول است اما مسئولیت را بر عهده نمی گیرد. زلزله رخ داده اما نیروهای ارتش اجازه گسیل به منطقه را ندارند. آن وقت اردوغان با بی شرف خواندن مردم به آنها حمله می کند و آنها را تهدید می کند.»

در دادخواست مطرح شده از سوی جمشید، اردوغان به دلیل عدم صدور به موقع دستور برای مدیریت بحران به نیروهای مسلح ترکیه و ارتش، تاخیر در آواربرداری، اجازه به ساخت و ساز های غیر قانونی با وجود هشدار ده ها و حتی صدها کارشناس، مسئول کشتار بیش از 36 هزار تن شناخته شده است. در این دادخواست همچنین به خرید 13 جت شخصی که ارزش آنها بیش از یک میلیون دلار است، و ساخت سه قصر با ارزش دست کم 4 میلیارد دلار و عدم استفاده از این منابع در مدیریت بحران از سوی اردوغان اشاره شده است.

بر اساس این دادخواست، سایر وزرا و مدیران دولت اردوغان نیر در حدود وظایف خود بازرسی های کافی را انجام نداده اند، پس از زلزله سهل انگاری کرده اند، نیروی هوایی ارتش را دیر به مناطق زلزله زده فرستاده اند، بیمارستان های صحرایی را دیر تأسیس کرده اند و موفق به پیشگیری از اختلال در حمل و نقل نشده اند.

لازم به ذکر است در روزهای اخیر بسیاری از روزنامه نگاران و سیاستمداران منتقد دولت اردوغان، با مطرح کردن این که اردوغان صاحب دست کم 15 قصر بزرگ در مناطق مختلف ترکیه است، از او خواستند تا درهای این ساختمان ها را بر روی مردم آواره و بی خانمان قربانی زمین لرزه باز کند.

کد خبر 42952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha