دیدار اردوغان با رئیس هدا پار نشان دهنده معامله های کثیف سیاسی برای اخذ آرای کردها است

سرویس ترکیه - یوسف قاراداش روزنامه نگار، در یادداشتی دعوت اردوغان از رئیس هدی پار برای عضویت در ائتلاف جمهور را نشانه ای از «معاملات کثیف سیاسی» در پشت پرده سیاست ترکیه برای جمع کردن آرای کُردها دانست.

به گزارش کردپرس، یوسف قاراداش روزنامه نگار و ستون نویس روزنامه اورنسِل ترکیه، امروز با انتشار یادداشتی درباره دیدار اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور و رئیس حزب عدالت و توسعه (AKP) با زکریا یاپیجی اوغلو رئیس حزب مطالبه آزاد (Hüda Par) و دعوت از این حزب برای عضویت در ائتلاف جمهور، این کار را نشانه ای از «معاملات کثیف سیاسی» در پشت پرده سیاست ترکیه در زمینه جمع کردن آرای کُردها دانست.

قاراداش در بخشی از این یادداشت با نگاهی به تاریخچه تأسیس Hüda Par، نوشته است: «Hüda Par در سال 2013 تآسیس شد. 49 نفری که در تظاهرات 6 تا 7 اکتبر 2014 در واکنش به محاصره کوبانی توسط داعش کشته شدند، همگی از میان جوانان کُرد بودند، و اعضای Hüda Par در خشونت و کشتار علیه این جوانان دست داشتند. با این حال دولت (AKP)، حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) را مسئول این کشتار معرفی کرد و Hüda Par را قربانی دانست.»

او در این یادداشت، با اشاره به دست داشتن اسلاف Hüda Par در سرکوب مبارزات کردها، این حزب را یکی از سیاه ترین احزاب تاریخ معاصر ترکیه دانست.

روزنامه نگار کُرد، با اشاره به مقاله ای که در ژانویه 2015 توسط یوسف کاپلان یکی از اعضای اتاق فکر دولت AKP، نوشته شده بود، نوشته است که «در این مقاله کاپلان Hüda Par را سوپاپ ایمنی منطقه دانسته و به عنوان قدرتی توصیف کرده است که توانایی منحل کردن HDP و PKK را دارد.»

در روزهای اخیر موضوع ازدواج عقدی (نوعی ازدواج در ترکیه که ثبت قانونی نمی شود و برای چند همسری به کار می رود) یازیجی اوغلو با دختر 6 ساله یکی از سران جماعت های حامی Hüda Par باز بر سر زبان ها افتاده است. رؤسای Hüda Par در واکنش به این خبر که انتقادات زیادی از سوی جامعه به همراه داشته است، اعلام کرده اند که «تعریف مفهوم "کودک" از سوی گروه های مختلف تفاوت دارد.» و به این ترتیب از ازدواج با کودک 6 ساله دفاع کرده اند و Hüda Par را «الگوی امارت اسلامی طالبان» برای جغرافیای کُردی دانسته اند. قاراداش با اشاره به این خبر و دفاعیات عجیب رؤسای Hüda Par، همین ماجرا را به عنوان «توضیح کافی» برای آنچه که اردوغان در ائتلاف با Hüda Par به دنبال آن است، توصیف کرده است.

قاراداش نوشته است: «این که اردوغان Hüda Par را با آن پیشینه ایدئولوژیک و فکری مشخص، به ائتلاف جمهور فراخوانده است، نشان می دهد که اردوغان برای پیروزی در انتخابات هر چیزی را مشروع می داند. از جمله ائتلاف با MHP که دستی بر آتش سازمان های مافیایی ارتکاب جرایم دارد، و با گروه های جهادی افراطی سوری که همیشه آماده انجام فرامین هستند.»

قاراداش در ادامه افزوده است: «ما نمی دانیم در دیدار اردوغان با رئیس Hüda Par چه مذاکره ای صورت گرفته است. اما همانطور که یوسف کاپلان سال‌ها پیش نوشته است، می‌دانیم که دولت اردوغان می‌خواهد با افزایش فشار بر HDP، فضای جدیدی را برای Hüda Par در شهرهای کردستان ترکیه باز کند. می دانیم که به ویژه معتمدان دولتی که برای شهرداری های HDP منصوب می شوند، هر دری را به روی Hüda Par می گشایند و این حزب را به عنوان یکی از ارکان محلی سیاست "برکناری شهرداری های HDP و انتصاب شهرداران معتمد"، معرفی می کنند.»

قاراداش در پایان با اشاره به روند پرونده انحلال HDP در دادگاه قانون اساسی، همزمان با فراخوان اردوغان برای ائتلاف با Hüda Par، این کار را نشانه ای از آغاز معاملات سیاسی کثیف در ائتلاف جمهور می داند.

کد خبر 42157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha