مشکل اصلی سوئد و ترکیه کردهای سوریه است

سرویس جهان- اندیشکده شورای آتلانتیک یکی از موانع اصلی اجرای توافق ترکیه و سوئد بر سر عضویت استکهلم در ناتو را کمک های سوئد به کردهای سوریه دانست.

به گزارش کردپرس، سوئد و فنلاند پس از بروز جنگ در اکراین در اوایل سال 2021 خواهان پیوستن به ناتو شده اند اما با گذشته نزدیک به یک سال این خواسته آنها معلق مانده است که علت اصلی آن عدم تمایل ترکیه به تصویب آن در پارلمان این کشور به عنوان یکی از 30 عضو ناتوست.

رجب طیب اردوغان سوئد را برای استرداد 130 تن از کردهای ساکن سوئد که آنها را به طرفداری از پ.ک.ک متهم کرده، تحت فشار قرار داده است.

با این حال، اندیشکده شورای آتلانتیک علت اصلی عدم تمایل ترکیه به تایید عضویت سوئد در ناتو را حمایت سوئد از کردهای سوریه دانست.

این اندیشکده در مقاله ای اشاره کرده است که دولت پیشین سوئد نزدیک به 400 میلیون دلار به اداره خودگردان کردی در شمال شرق سوریه کمک مالی کرده است. اداره خودگردان همچنین در سوئد دفتر نمایندگی دایر کرده و سوئد ترکیه را به خاطر حمله به مناطق کردنشین سوریه در سال 2019 تحریم نظامی کرده است.

مهم تر از آن این است که ترکیه نهادهای کرد سوریه را بخشی جدایی ناپذیر از حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک می داند که از نظر آنکارا یک سازمان تروریستی محسوب می شود.

شورای آتلانتیک یادآوری کرده است که در متن توافقنامه ای که تابستان گذشته میان ترکیه، سوئد و فنلاند برای پیشبرد روند پیوستن این دو کشور اسکاندیناوی به ناتو منعقد شده، قید شده است که سوئد باید نه تنها با پ.ک.ک بلکه با اقمار آن یعنی نهادهای کرد سوریه نیز مقابله کند.

کد خبر 42041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha