فرودگاه ارومیه گرفتار نقص فنی هواپیماها و کمبود ناوگان هوایی !

سرویس آذربایجان غربی- پس از انتقادات فراوان از مدیریت فرودگاه های آذربایجان غربی، مدیرکل فرودگاههای استان، اخیرا علت تاخیرهای مکرر و لغو شدن پروازها از فرودگاه ارومیه را نقص فنی هواپیما و شرکتهای هواپیمایی عنوان کرده است، این در حالی است که پیشتر مدیر کل، کاهش ۴۵ درصدی پرواز‌های داخلی از فرودگاه‌ ارومیه، را کمبود ناوگان هوایی دانسته بود.

به گزارش کردپرس، بهار امسال انتقادات از مدیریت سلیقه ایی در پرواز های فرودگاه ارومیه از سوی نمایندگان ارومیه در مجلس بالا گرفت، چرا که پرواز‌های تهران - ارومیه از ۳۵ پرواز در هفته به ۱۵ پرواز کاهش یافته بود و بیشتر پروازهای این فرودگاه لغو می شدند. بالا گرفتن انتقادات از کاهش پروازهای تهران- ارومیه/ برخی روزها پروازی وجود ندارد

در کنار آن افزایش قیمت بلیت پرواز های داخلی و با کاهش پروازهای داخلی در فرودگاه ارومیه بسیاری از مسافران مجبور به استفاده از فرودگاه‌های همجوار شدند به نحوی که بنا بر اعلام مدیرکل فرودگاههای استان، امسال در بخش پرواز ۲۳ درصد کاهش به نسبت ٨ ماهه سال قبل ثبت شده است.

تدوام این وضعیت صدای نمایندگان مجلس را درآورد و پس از آن مدیر کل فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی ضمن تایید کاهش ۴۵ درصدی پرواز‌های داخلی از فرودگاه‌ ارومیه، کمبود ناوگان هوایی را دلیل این موضوع دانست و گفت: «با پیگیری‌های صورت گرفته شرکت های هواپیمایی دلیل کاهش پرواز های خود را زمین گیر شدن ناوگان  حمل و نقل اعلام کردند به نحوی که شرکت هوایی آسمان  پرواز خود را از ۷ پرواز در طول هفته به ۴ پرواز و شرکت هوایی آتا از ۱۴ پرواز به ۶ پرواز کاهش داده است».کمبود ناوگان و زمین گیر شدن حمل و نقل هوایی در ارومیه!

محمدعلی قراملکی تاکید کرد: «برای حل مشکل پروازهای داخلی فرودگاه ارومیه در حال رایزنی با شرکت‌های هوایی هستیم و همچنین این موضوع را با استاندار مطرح کردیم که امیدواریم با پیگیری های مقام ارشد استان هر چه سریعتر این موضوع حل شود».

اکنون با گذشت ٦ ماه این مشکل همچنان ادامه دارد و وعده ها برای رایزنی و پیگیری به جایی نرسیده است و اینبار مدیر کل فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی عمده علت تاخیر در پروازها یا کنسلی ها را ناشی از نقص فنی هواپیما و شرکتهای هواپیمایی دانسته است.

محمدعلی قراملکی در این باره به ایسنا می گوید: «هر تاخیر پرواز از مبدا طبیعتا تاخیر فرود در فرودگاه مقصد و تاخیر در بارگیری و پرواز بعدی را بدنبال دارد که این موضوع ناشی از کوتاهی در انجام وظایف فرودگاه نیست و به فرودگاه ارتباطی ندارد».

او ادامه می دهد: «متاسفانه عمر ناوگان هواپیمایی کشور بالاست و بروز نقص فنی در برخی هواپیماها مانع از پرواز به موقع شده و تا زمانیکه هواپیما تاییدیه عملیاتی بودن را دریافت نکند، اجازه پرواز ندارد».

قراملکی تاکید می کند:«اگر چه تاخیر و کنسلی پروازها قابل توجیه نیست و مسافرین حق دارند در زمان مقرر پروازشان انجام شود اما این تاخیری ها تنها مختص پروازهای فرودگاه ارومیه نیست و براساس آمار شرکت فرودگاهها در کل کشور پروازهای تاخیری و کنسلی متاسفانه درصد بالایی را به خود اختصاص داده است».

مدیرکل فرودگاههای آذربایجان غربی در خصوص آمار فرودگاهی استان نیز می گوید: «طی ۸ ماهه نخست سالجاری ۱۸۴۱ پرواز با ۲۰۷ هزار و ۹۶۳ مسافر و ۱۶۶۱۰۴۶ کیلوگرم بار انجام شده است در حالیکه در ۸ ماهه سال گذشته، ۲۳۷۷ پرواز با ۱۹۹ هزار و ۵۲۷ مسافر و ۱۵۸۷۲۵۴ کیلوگرم بار جابجا شده است، در بخش پرواز ۲۳ درصد کاهش در بخش مسافر ۴ درصد افزایش و بخش بار ۵ درصد افزایش ثبت شده است». 

قراملکی بااشاره به یکی از چالشهای مهم فرودگاه ارومیه بیان می کند: «روکش آسفالت باند فرودگاه نیاز به بهسازی و تعمیر دارد اما با توجه به اینکه فرودگاه ارومیه تنها یک باند دارد در نتیجه بهسازی روکش آسفالت باند نیازمند تعطیلی فرودگاه است. در این راستا برنامه ریزی شده سال آینده با هماهنگی های لازم در حدود ۲ ماه فرودگاه تعطیل شود و در این بازه زمانی پروازها به تبریز منتقل می شود تا عملیات تعمیر و بهسازی آسفالت باند انجام شود چرا که تعمیر روکش آسفالت باند فرودگاه امری اجتناب ناپذیر و ضروری است».

به گزارش کردپرس، فرودگاه ارومیه به عنوان یکی از فرودگاه های مهم شمال غرب کشور در سال ١٣٤٢در شمال شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی در ٣٤٣ هکتار ساخته شد و سه سال بعد در سال ١٣٤٥ به بهره برداری رسید.

فاصله فرودگاه تا شهر ارومیه ١٥ کیلومتر است و دارای دو ترمینال داخلی به مساحت ٤٢٠٠ متر مربع و ترمینال خارجی به مساحت ٤٤٠٠متر مربع است و هر دو ترمینال مجهز به دستگاههای تفتیش بار و مسافر هستند.

 تعداد شرکت‌های هواپیمایی فعال در ارومیه اکنون ٧ شرکت هواپیمایی در مسیرهای داخلی تهران، مشهد و مسیرهای خارجی کایسری، استانبول هستند که با روند کاهشی پروازها در سال جاری نتوانسته اند رضایت مشتریان خود را جلب کنند.

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

فرودگاه بین المللی ارومیه پروازهای مسیر استانبول را ارائه کرد

فرودگاه بین المللی اربیل بە هواپیمای ایرانی اجازە فرود نداد

 

 

کد خبر 40643

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha