دلایل توقف روند صلح میان ترکیه و پ.ک.ک

سرویس جهان- از نگاه آرون استین، تحلیلگر مسائل امنیتی و نظامی سهم خواهی سیاسی کردهای ترکیه و کشیده شدن جنگ کردهای سوریه با داعش به درون مرزهای ترکیه عامل ترغیب اردوغان به پایان دادن به روند صلح با کردهای ترکیه بود.

به گزارش کردپرس، آرون استین، تحلیلگر مسائل امنیتی و نظامی و سردبیر نشریه وار آن د راکس، در تحلیلی پیرامون مناقشات آمریکا و ترکیه نوشت: یکی از حوزه هایی که آمریکا و ترکیه بر سر آن مناقشه دارند مسئله کردها در ترکیه و سوریه است.

او در بخشی از مقاله خود به دلایل شکست مذاکرات روند صلح ترکیه با عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ.ک.ک نیز پرداخته است.

از نگاه آرون استین، روند صلح میان دولت به رهبری رجب طیب اردوغان و پ.ک.ک در سال 2015 به دو دلیل عمده به شکست انجامید: دلیل اول این بود که جنبش کردی در ترکیه به دنبال به دست آوردن کرسی در پارلمان و رای آوری بود. این مسئله کسب اکثریت پارلمانی توسط اردوغان را به چالش کشید.

دلیل دوم شکست روند صلح دولت ترکیه با کردهای این کشور از نگاه آرون استین این بود که جنگ کردهای سوریه با داعش به درون مرزهای ترکیه کشیده شد و بسیاری از کردهای ترکیه به این دیدگاه رسیدند که اردوغان در پیشروی داعش در جنگ با کردهای سوریه نقش داشته و مرزهای کشور را برای ورود و خروج جنگجویان داعشی آزاد گذاشته است.

او نتیجه شکست روند صلح در ترکیه را نظامی شدن مناطق کردنشین ترکیه دانسته است. استین اردوغان را در بیرون راندن نیروهای کرد از داخل ترکیه و کشاندن جنگ با آنها در عراق و سوریه موفق توصیف کرده است.

تحلیلگر مسائل امنیتی و نظامی معتقد است جنگ سال های اخیر ترکیه با کردهای سوریه مقابله آمریکا در جنگ با داعش در سوریه را نیز تحت تاثیر قرار داده و برای آمریکا مانع ایجاد کرده است.

کد خبر 40619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha