آیا  سوئد فقط  متهمان  مرتبط با گروههای کرد را به ترکیه تحویل می دهد؟

سرویس جهان- در حالی که سوئد یک شهروند ترکیه ای را به اتهام ارتباط داشتن با گروههایی مانند پ.ک.ک به آنکارا تحویل داده است دادگاه عالی این کشور استرداد یک شهروند ترکیه ای متهم به عضویت در گروه فتح الله گولن را رد کرد.

به گزارش کردپرس، دولت سوئد کمتر از یک ماه پیش و برای راضی کردن ترکیه به موافقت با پیوستن استوکهلم به ناتو، یکی از شهروندان کرد را که به ارتباط داشتن با حزب کارگران کردستان ترکیه متهم شده بود تحویل آنکارا داد.

با این حال، رسانه های سوئد گزارش دادند دادگاه عالی این کشور با استرداد بولنت کنس، که به دست داشتن در کودتای سال 2016 علیه رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه متهم شده، مخالفت کرده است.

دادگاه عالی سوئد گفته است اتهاماتی که متوجه کنس شده ماهیت سیاسی دارد و در سوئد قوانینی برای مجازات این گونه افراد وجود ندارد.

اما محمود تات پناهجوی کرد ترکیه که به اتهام عضویت در حزب کارگران کردستان (PKK) در ترکیه به حبس محکوم شده و از سوئد درخواست پناهندگی کرده بود، کمتر از یک ماه پیش توسط دولت این کشور به ترکیه باز گردانده شد.

محمود تات روز 22 نوامبر توسط پلیس سوئد دستگیر شد و روز گذشته 2 دسامبر به ترکیه باز گردانده شد. تات اینک توسط پلیس فرودگاه استانبول دستگیر شده و قرار است به دادگاه فرستاده شود.

تات در سال 2015 به اتهام عضویت در PKK توسط دادگاه درسیم به 6 سال و 10 ماه حبس محکوم شده و از سوئد درخواست پناهندگی کرده بود، اما با درخواست وی موافقت نشد و در نتیجۀ فشار ترکیه بر سوئد از طریق کارشکنی در روند عضویت این کشور در ناتو، دولت سوئد با استرداد وی به ترکیه موافقت کرد.

کد خبر 40608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha