آیا انفجار استانبول کار کردهای سوریه بود؟

سرویس جهان- بنیاد دفاع از دموکراسی ها معتقد است حزب اتحاد دموکراتیک سوریه که حاکمیت مناطق کردنشین سوریه را در دست دارد، هیچ گاه در ترکیه اقدام تروریستی انجام نداده و تنها به دلیل نزدیک با پ.ک.ک و همکاری با آمریکا، از سوی آنکارا به دست داشتن در این انفجار متهم شده است.

به گزارش کردپرس، دولت ترکیه انفجار هفته گذشته در شهر استانبول را که به کشته شدن 6 شهروند منجر شد، به پ.ک.ک و نیروهای کرد سوریه، نزدیک به پ.ک.ک نسبت داده است. با این حال هم پ.ک.ک و هم نهادهای کردی حاکم بر شمال شرق سوریه هر گونه دست داشتن خود در این انفجار را رد کرده اند و آن را بهانه ای برای آغاز حمله ای جدید به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه دانسته اند.

بنیاد دفاع از دموکراسی ها در تحلیلی به بررسی ادعای دست داشتن کردهای سوریه در این انفجار از سوی دولت ترکیه پرداخته است. این موسسه سیاسی یادآوری کرده است که ترکیه در حالی حزب اتحاد دموکراتیک یا PYD را به دست داشتن در این انفجار متهم کرده است که این حزب هرچ گاه در ترکیه انفجار و یا اقدام مشابه انجام نداده است.

این اندیشکده علت متهم شدن این حزب به دست داشتن در انفجار استانبول را به نزدیکی آن به حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک و همکاری آن با آمریکا در سوریه، در جنگ با داعش مرتبط دانسته است.

این موسسه معتقد است در واقع، ترکیه با متهم کردن حزب اتحاد دموکراتیک سوریه می کوشد سه ضلع پ.ک.ک، اتحاد دموکراتیک سوریه و آمریکا را که آنکارا آنها را دشمن خود می داند، در یک راستا قرار دهد و از آن بهره برداری سیاسی کند. این موسسه تاکید می کند بهره برداری سیاسی از این موضوع می تواند بیشتر از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه چند ماه مانده به انتخابات صورت بگیرد.

این موسسه همچنین استفاده ابزاری از این اتهام برای حمله به کردهای سوریه از سوی دولت رجب طیب اردوغان را بعید ندانسته است.

کد خبر 39579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha